sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא א מטרתו הראשונה של ספר משנה תורה היא , כלשון הרמב"ם " , שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכל ... עד שיהיו כל הדינין גלויין לקטן ולגדול . " כידוע , ב"כל הדינין" כלל הרמב"ם תחומים רבים ומגוונים - כל מה שנכלל במשנת רבי יהודה הנשיא וגם נושאים נוספים , דוגמת ידיעת המבנה של המציאות , מכאן , ותיאור חזון אחרית הימים מכאן - ללמדנו , כי גם נושאים שבאמונה או ב"מדע" נכנסו למשנה תורה ההלכתי . לא נתפלא איפוא אם הרמב"ם ראה צורך להתייחס גם לנושאי העל של התורה שבעל פה עצמה : מה היא תורה שבעל פה ? כיצד נוצרה ונמסרה , וכיצד היא משתנית ? ובכיוון שונה : מה טיב המחויבות שיהודי מחויב לה ? הצורך לעסוק בשאלות אלה נראה מובן , ואולי הכרחי ; ניתן לומר , אפילו , כי עיסוק זה יכול להוות תשתית עיונית לספר משנה תורה כולו . ואם כי ניתן לענות על שאלות אלה בכמה מישורים , התשובות שמספק הרמב"ם במשנה תורה הן תשובות נורמטיביות , תשובות המנוסחות בשפת החיוב והאיסור . הוא אינו עוסק בשאלות אלו ברמה העיונית , או אפילו ברמת הצורך להגדיר מה הן האמונות הנכונות או המחויבות לתורת ישראל , אלא ברמת הצורך לדעת כיצד להפעיל את המערכת ההלכתית . הרמב"ם מציג את מעמדה של תורה שבעל פה , ומתאר את התהליכים המביאים ליצירתה , ב"ספר שופטים" של משנה תורה . ספר זה עוסק במוסדות ובתהליכים סמכותיים : סנהדרין , תהליך השיפוט , ומלכות . הרמב"ם לא שילב את הדיון במעמדה של תורה שבעל פה בהלכות תלמוד תורה , ואף לא בפרק השלישי של הלכות תשובה , המוקדש לאמונות יסוד וכולל אמונות בנוגע למקורה של תורה שבעל פה . סיכומו של דבר , דיני תורה שבעל פה מצאו את מקומם במסכת הפוליטית . 1 מהלך כזה היה מחייב שילוב נושאים אחרים הנידונים במסגרת הלכות ממרים - לדוגמה , הלכות כיבוד אב ואם ודיני בן סורר ומורה - במסגרות אחרות . שילוב כזה הוא בהחלט אפשרי , ורבינו אכן נקט אותו בארגון ספר המצוות . לעניין זה ראו v 7 G . Blidstein , "Maimonidean Structures of Institutional Authority , " ישראל r , ( תשנ"ג-תשנ"ד , ( עמ' , 126-103 מקום שאני עומד על הדומה והשונה בחיבוריו השונים של הרמב"ם בנוגע לעיצוב הספרותי של מוסדות השלטון ומאפייניהם .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help