sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קבלית , ( מפרש את סיפורי התלמוד על פי קנה מידה שיסודו וגבולותיו הם מחוץ לטקסט המתפרש , ואל קנה מידה זה הוא מתאים את הפירוש , המשותף לסוגי פרשנות חיה זאת הוא שלטקסט יש משמעות נורמטיווית ; כלומר , סיפורי האגדה מביאים את הלומד , המבין והפרשן , לאפליקציה , והטקסט מחייב לדרכי הנהגה ולמעשים . הדרך השנייה היא דרך המחקר המדעי . כאן עולם האבות אינו עוד מולדת הרוח , אלא אובייקט היסטורי . ההכרה המדעית דורשת ניתוק מן הטקסט העתיק ויצירת מרחק מתוך מודעות מלאה . בדרך זאת יצירות הרוח של העבר אינן עוד התוכן המובן מאליו של ההווה , אלא מוצגים שמתוכם אפשר להבין בהווה את מה שנוצר בעבר . מה פירוש 'יצירת מרחק' מסיפור האגרה ? בוודאי שאין זה מספיק שאדם בדורנו יאמר לעצמו : 'אני ניגש לחקור את סיפור האגדה מתוך החלטה שתוכן הסיפור אינו מחייב אותי . ' כדי להבין בהווה את העבר , יש להכיר את העבר ואת ההווה ולדעת להבדיל ביניהם . זהו מה שמכנים ' טקט ( tact ) היסטורי , ' ומשמעו , שהחוקר מסתכל על דורו הוא ורואה אותו כאובייקט , ומסתכל על העבר ורואה אותו כאובייקט , וכעת יוכל להבחין בטקסט העתיק את ההיסטורי המיוחד שבו . זאת אומרת , שכל הבנה מדעית של טקסט עתיק דורשת העמקה בהבנת הדורות שבעבר ( שכוללת הבחנה בין תקופות תרבותיות שונות בעבר , ( והעיקר בזה - להבחין בין העבר להווה . האובייקטיוויזציה של ההווה באה לא רק כדי להבחין במיוחד שבעבר , אלא גם כדי לשחרר את החוקר - עד כמה שאפשר - מן הדעות הקרומות שלו עצמו , שדרכן להתגנב לתוך כל מחקר שלא מדעת החוקר . נדגים זאת באמצעות קטע סיפורי מן התלמוד הבבלי . יי יהושע האשת והתינוקת ( בבלי עירובין נג ע"ב ) תניא אמר ר' יהושע בן חנניה מימי לא נצחני אדם אלא אשה ותינוקת ותינוק אשה מאי היא פעם אחת נתארחתי אצל אכסניא אחת . 2 זוהי פרפרזה של דברי דילתאי . 3 . Leipzig 1934 , xi , p . 244 Wilhelm Dilthey , Gesammelte Schriften , בקטע בתלמוד יש שלושה סיפורים וכאן לא נעסוק אלא בשני הראשונים ( על הסיפור השלישי עיינו פרנקל , דרכי האגדה , עמ' 427 . ( 428 הנוסח של כל הסיפורים דלהלן נבדק על פי כתבי יד והובא כאן בתיקונים קלים לעומת הדפוסים הרגילים . עדויות מפורשות נביא להלן רק במקומות מכריעים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help