sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כבר אמר החכם מכל אדם 'אינך יודע מה דרך הרוח' ( קה' יא : ( 5 , עדים אנו שבאוניברסיטאות , במכללות , במכונים למיניהם מלאים אולמי ההרצאות והחדרים הסימנריוניים שבהם לומדים מדרש ואגרה כספרות עברית , כספרות עברית דווקא . יושבים שם בכל שנה עשרות רבות של בנות ובנים , צעירים וצעירים פחות , דתיים וחילוניים , בני pKn ובני הגולה , תושבי ערים וההתישכות כאחד , והם רכונים על הטקסטים של האגדה ומנסים לפענח את צפונותיה . מה הם , בני הדור הזה , מוצאים באגדה ? אין זאת אלא שהם חשים שהאגדה מתארת בסיפוריה בני אדם הנאבקים על ידיעת עתידם כי הוא עלום מהם , יראים מן המוות ומנסים להשלים עמו , קרועים בין אהבתם לתורה לבין חובתם לאשה , בורחים מן האב הרודן אבל יודעים שחייבים להתפייס עמו , רואים את רעם יוצא לתרבות רעה אך אינם יכולים להנתק ממנו , עומדים מול כישלונם האישי בשעה שהם מתגאים על הישגיהם , אינם מבינים את דרכי האל בהנהגתו את היחיד ואת הציבור ' , בקיצור , הנוער האקדמי שלנו מתפעל מן האגדה כי היא מבינה הבנה עמוקה ואמיתית את האדם באשר הוא אדם . נוסיף לזה שצורותיה היפות והחריפות של האגדה ניתנות רק היום לחשיפה בעזרת תורת הספרות המודרנית , והרי לנו הפתרון לשאלה מה יכול להיות כוחה של האגדה בימינו . קובץ המחקרים המתפרסם בזה הוא חלק מן התנועה הזאת של לימוד אגדה כחלק מן הספרות העברית . רוב הדברים הנאמרים במחקרים אלה עברו את כור ההיתוך של דיונים וויכוחים עם תלמידים בשעות הלימוד ולעיתים אף משוקעים בהם חידושים של התלמידים . מבחינה זאת הספר הוא חלק מתופעה תרבותית יהודית ברוכה . הוא מתפרסם כסיכום של שלושים שנות הוראה ומחקר , וסיכום זה נחוץ כי בשנים האחרונות מתחיל להראות מפנה מסוים בדרך המחקר הספרותי של האגדה , ועדיין מוקדם לומר מה ערכו של מפנה זה . אך עלי לסיים דברי הקדמה אלה בקביעה שאין התמונה ורודה כולה . ניכר בתקופה האחרונה שלימוד האגדה כספרות יפה עלול לנתק את האגדה מעולמה הטבעי , מטבור חיותה , הוא העולם התלמודי הגדול . עדים אנו לנסיונות מחקריים שבהם ניכר שהמחבר אינו מבין את העולם התלמודי , אותו עולם אשר בו האגדה נולדה ואשר ממנו היא אבר חי , ולכן כמעט בטוח שהחוקר יטעה במחקרו . נכון שקהל שוחר רוח יכול להתפעל מן האגדה המוצעת לפניו גם אם אינו יודע תלמוד והלכה , ואנו עדים לכך בשיעורי האגדה לציבור הרחב כמעט יום יום . אך אינו דומה תלמיד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help