sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הקדמה בשנת תרנ " ג , שעה שעם ישראל צועד לקראת חייו המודרניים והוא נושא עמו את מורשתו גדולת הרוח ורבת הסבל , הוא שמע את קולו של ח"נ ביאליק { בשוררו אל האגדה : 'אך J - היו r מלפנים ; -T : - בבבל .. vT גבורי . הרוח - T שנגן v - I ? היטיבו ... ש ^ ךעו ניב כנור , וימלטו הקולות שבקעו ממיתרי כנות - ותהי האגדה ' ! TT- T ובזה קיבלה 1 האגדה התלמודית משמעות חדשה : לא עוד יצירה המביכה את משכילי העם מאן ימי רב סעדיה גאון ומתפרשת בעורת אלגוריסטיקה מלאכותית ; לא עוד חומר תלמודי סבוך המנביע פרשנות סבוכה , מבית מדרשם של בעלי התוספות ותלמידיהם ; לא עוד טקסט עתיק שחכמת ישראל מיסודו של צונץ מנתחת אותו ניתוח פילולוגי מדעי , אלא מעתה האגדה היא שירתו של עם ישראל ומנגינתו , שגדולי חכמיו חצבוה מלבו של העם ובשבילו . משמעות חדשה זאת לא נותרה מטפורה שירית אלא הייתה למציאות ב'ספר האגדה' של ביאליק ורבניצקי , שבא לעולם כחמש עשרה שנה אחרי השיר . לא היה בית עברי יודע ספר ולא הייתה כיתת בית ספר ציוני בין שתי מלחמות העולם בארץ ובגולה שבהם לא הדהד ספר האגדה . בזכות ביאליק היה סיכוי שהאגדה תהיה לנכס לאומי לעם ישראל , כאשר הוא בונה את עצמאותו הלאומית המחודשת . בתוך התהליכים שעוברת החברה הישראלית בולט הקיטוב בין חרדים , דתיים וחילוניים . קיטוב זה השפיע בשני כיוונים על היחס לאגדה . היהדות החרדית , וגם היהדות הדתית שאינה חרדית , סוגרות את עצמן ומחזירות את האגדה לתפקיד הישן או המיושן שלה - היא בשבילן איסקופה נדרסת לדרוש המשרת את הצרכים האקטואליים . החברה הלא דתית , בגלל אותו קיטוב , מרגישה זרות כלפי יצירות העם העתיקות , וגם האגדה נפלה קרבן לזרות זאת . לא נכון לומר שבכל בית עברי היודע ספר בימינו נמצא ספר האגדה , וגם מספר הילדים בבתי הספר העבריים הפוגשים את ספר האגדה כחומר לימודים חי , בוודאי אינו גדול היום . הציבוריות הישראלית הכללית מעידה בהתבטאויות הפומביות שלה שהיא רחוקה ומתרחקת מן הנכסים הלשוניים והרעיוניים של האגדה . האם אברה בישראל התקווה לאגרה , לאותה אגרה שחזה ביאליק בשירו ואשר הוא כינה אותה 'מן הגילויים הגדולים של רוח האומה , עולם נפלא ומיוחד שצריך להשאר קיים כמו שהוא בתור יצירת מופת לדורות עולם ? ' האם תחזור האגדה לשכון במסגרות הישנות בלבד ?

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help