sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נזנחה למעשה בלי שיינתן על כך דין וחשבון . תהליך ההסתגלות התבסס יותר ויותר על שיקולים פרגמטיים קצרי טווח , תוך היענות חפוזה , ובהכרח שטחית , לדרישות סותרות שבאו מכיוונים שונים . ההבנה הנאותה של השלב הנוכחי , האחרון , במהפכת החינוך המתמשכת , מחייבת נתינת דעת לתהליכים החברתיים והפוליטיים שהתפתחו בישראל אחרי מלחמת ששת הימים . עד אז שמרו ממשלות ישראל על מדיניות כלכלית חברתית שהושתתה על העקרונות של מדינת הרווחה הסוציאל דמוקרטית והמשיכה , לפחות במידה מסוימת , את הגשמת האידיאלים החברתיים של הציונות העובדת בתקופת הישוב . ההנחה היתה שחברה השואפת לקלוט עלייה , והנזקקת לרמה גבוהה של סולידריות לאומית במלחמה הקיומית שנכפתה עליה , מחויבת לאמות מידה של צדק חברתי , של צמצום פערים ושל אחריות הדדית ישירה . בתחום החינוך באה הכרה זו לידי ביטוי ישיר במדיניות "האינטגרציה החברתית" שהתפרשה במונחים של מפגש ישיר בין תלמידים יוצאי ארצות מוצא שונות ובני רבדים חברתיים שונים . אולם אחרי מלחמת ששת הימים התגברה דרישת השכבות החברתיות החזקות ומדינת ישראל עלתה על דרך כלכלת השוק התחרותית , דרכה של "חברת השפע" החותרת ל"מימוש עצמי" אינדיווידואלי אנוכי והמתבססת על מוסר של "זכויות הפרט" קודמות לחובותיו לזולת ולכלל . בחינוך באה תמורה זו לידי ביטוי מיידי בפירוש החדש שניתן לרעיון "האינטגרציה החברתית" ובתפיסה אחרת , תחרותית מובהקת , של ה"מצוינות : " לא עוד מפגש בין אישי ישיר אלא " שוויון הזדמנויות , " ולא עוד תודעה של אחריות שרירותית לכלל אלא הישגיות אנוכית . היתה זו אינדיקציה ברורה להשתנות לא מוצהרת של התפיסה החינוכית הכוללת , ועד מהרה באו הדברים לידי גילוי בתוכניות הלימודים החדשות , בדרכי ההוראה החדשות , בתפיסה החדשה של תפקיד ההוראה וממילא בדרכי הכשרת המורים . מערכת החינוך כולה השתעבדה לפונקציה הוראתית יחידה שהוכתבה על ידי אינטרס סוציו אקונומי : במקום פיתוח האישיות דרך החיברות התרבותי והנחלת המורשת , באה ההכשרה המקצועית שתכין את התלמידים לשוק החיים התחרותי ולמירוץ הגדול אל יעדי השפע . המהפך הכולל הזה נעשה , כאמור , באמצעות מדיניות פרגמטית , ללא הסתכלות בתמונה הכוללת וללא דין וחשבון מנקודת ראות של השקפת עולם חינוכית . משמעותו היתה בדיעבד , באורח בלתי מוצהר , " פוסטסוציאליסטית " , " פוסט ציונית" וגם "פוסט תרבותית . " המערכת נשארה אמנם מחויבת , לכאורה , לערכי היסוד הציוניים , ההומניסטיים והיהודיים שלה , אולם היא חדלה להתייחס אליהם למעשה כערכים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help