sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההיסטורית . עובדה זו מזדקרת בייחוד מן המחויבות שהיתה אז להנחלת השקפת עולם כוללת המנחה אורח חיים ותובעת הגשמה . מחויבות זו היא שגיבשה את תוכנית הלימודים , את דרכי ההוראה ואת תפקיד המורה כמחנך . השקפת העולם החינוכית שהנחתה את המערכת הבית ספרית לא הסתפקה , אפוא , ב"העברת מידע" פונקציונלי ובפיתוח מיומנויות מקצועיות . אדרבא . עיקר עניינה היה בהתפתחות האישיות התרבותית ובחיברות של היחיד במשפחתו , בקהילתו , בעמו , בטבע ארצו ובעולמו דרך חיי חברה ועבודה . בדרך זו גיבש בית הספר העברי , למרות מהפכנותו , מסורת חינוכית משלו , וזו אכן שיקפה גם מטען מסוים מן המסורת הקודמת . כאשר קמה מדינת ישראל התעורר הצורך להקים מערכות יותר כוללות לשם החינוך הלאומי הממלכתי . מערכת החינוך החדשנית שנוצרה בתקופת הישוב הפכה ממנה ובה למורשת הממוסדת של העבר הקרוב , ובתור שכזאת היא נתפסת כתשתית שיש להמשיך בנסיבות החרשות , המהפכניות . ההמשכיות בלטה כצורך ממסדי חיוני שבלעדיו אי אפשר למלא את התפקיד הקשה של קליטת העלייה ומיזוג הגלויות . קברניטי החינוך חיפשו משענת תרבותית יציבה בחברה הקולטת , והאידיאולוגיה החינוכית שהתגבשה הגדירה את תפקידה ביישום אחידני של מורשת בית הספר העברי המודרני בתקופת הישוב , בייחוד המורשת של "זרם העובדים . " כאמור , ספק אם התרבות העברית שנוצרה בתקופת הישוב היתה מלאה ומבוססת כל צרכה , וספק אם המערכת הבית ספרית שלה היתה מסוגלת לתפקידה הממלכתי , אבל האידיאולוגיה המנחה היתה המשכית , אפילו נוקשה בהמשכיותה עד כדי דוגמטיות . היתה זו מדיניות של "כור היתוך" ששאפה להנחיל לעולים , ובייחוד לילדיהם , את מורשת התרבות העברית על ידי תוכנית הלימודים , דרכי ההוראה והמסרים של השקפת העולם הציונית . אולם דומה שהמהפכה שהתחוללה במציאות הארצישראלית גברה עד מהרה על מדיניות "כור ההיתוך , " שהיתה שגויה מיסודה . בדיעבד התחיל תהליך של השתנות חברתית תרבותית שהטילה על מערכת החינוך מטלות חדשות לבקרים . היא נדרשה להשתנות ולהתאים את עצמה במהירות , בניגוד קיצוני לנטייה הפנימית המהותית של כל מערכת חינוך , לרציפות מסורתית ולדפוסים יציבים . היה זה מרוץ מכשולים במאמץ דון קישוטי להדביק את קצב ההתאמות למשימות השעה , בכל פעם בתחום אחר של העשייה החינוכית : משימות קליטת העלייה , משימות גיבוש הזהות היהודית וההכרה הציונית , משימות ההכשרה המקצועית . כל אלה ערערו את השקפת העולם החינוכית שהשחיתה את החינוך הארצישראלי בתקופת הישוב , והיא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help