sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בזכות ההמשכיות בחינוך ( דברי הקדמה מאת פרופ' אליעזר שביד ) השקפת העולם החינוכית שהנחתה את התפתחות מוסדות החינוך היהודי המודרני בארץ ישראל התגבשה בתקופת הישוב , בהשפעת הפילוסופיות החינוכיות המתקדמות של תרבות המערב , אך תוך התמודדות עם האתגרים החברתיים והלאומיים המיוחדים של הגשמת הציונות . ההיענות למגמות המחרשות בחינוך באה על רקע האידיאולוגיה של " שלילת הגולה . " שאיפתה של הציונות המגשימה היתה שבארץ ישראל יגדל אדם יהודי חדש , משוחרר ממגבלות הגלות וממורשתה : אדם עצמאי וחופשי . הדחף המהפכני , המתנתק מהמסורת , שאיפיין גם את הזרמים המודרניים בתרבות המערב , התגלה , אפוא , בציונות המגשימה בעוצמה מוכפלת . אולם דומה כי אפילו הקיצוניים ביותר , כברנר וברדיצ'בסקי , הבינו שבתחום החינוך , שהוא תהליך של הנחלת מורשת וחיברות תרבותי , אסור לנתק לגמרי את קו הרציפות וההתפתחות האורגנית . האישיות מתפתחת בהדרגה במקביל להתפתחות התרבות , והיא נזקקת למכלול של תכנים שאותם תוכל לינוק רק ממסורת קודמת של דורות . כל יחיד מפרש , מחדש ומוסיף על פי דרכו העצמית , אבל קודם כל דרושה הפנמה של מורשת הכוללת בתוכה את אותות הצופן של תרבות אם מסוימת ומוגדרת . בלעדיה יתגלו חסכים וחללים ריקים שיפגמו בזיקות הקיומיות של היחיד למשפחה , לקהילה , לעם , לאנושות ולטבע וביכולת להשתלב , לחיות חיי יצירה ולתרום לחברה . נחטא לאמת אם נתאר את החינוך שהתמסד בארץ ישראל בשלושה הזרמים המרכזיים ( ה"כללי " , " זרם העובדים" וה"ציוני רתי ( " במושגים אידיאליים . מסופקני אם בית הספר העברי המודרני השכיל למצוא את האיזון הנאות בין דרישת ההמשכיות של הנחלת המורשת התרבותית , לבין הדחף המהפכני שחתר להתנתק וליצור את החדש מתוך חולייתו של ההווה . מעידה על כך הגותו המעמיקה של א"ד גורדון ( שמשנתו היא מקור השראה עיקרי לספר המונח לפנינו , ( שכן , הוא יצר אותה מתוך ביקורת קשה על ההוויה התרבותית ששררה בארץ בזמן העליה השנייה , ועל התגברותה למקורותיה . אולם כאשר אנו באים לבחון את תוכניות הלימודים , דרכי ההוראה והתפיסה היסודית של תפקיד המחנך באותה התקופה , מן הפרספקטיבה ארוכת הטווח של זמננו , הן ייראו לנו מסורתיות הרבה יותר מכפי שנראו ליוצריהן בשעתן , ומכל מקום הן הנחילו ביודעין מטען רב יותר של מקורות ומסורות חיים ואף החשיבו הרבה יותר את גיבושה של התודעה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help