sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ברגע האחרון , וזאת עקב ההתערבות המפשרת של האציל רוברט השני מפלנדריה . עם זאת , הם לא היו מסוגלים להוציא אל הפועל תוכנית אופרטיבית משותפת . מהצד השני , המוסלמים של ארסוף ניסו כל דרך אפשרית על מנת לנטרל את הסכנה שאליה הם נקלעו . התוצאה היתה שהם הסכימו להכיר בריבונות הפורמלית של גוטפריד מבויון על עירם , ואף למסור לו בני ערובה , בתנאי שסכנת הכיבוש תוסר מהם . גוטפריד נאלץ להסכים בלית ברירה להסדר המוצע , אך בו זמנית הוא החליט להציב בעיר את מיודענו , ז'ראר ד'אוון , בתור נציג . מכל מקום , מדובר היה בהסכם זמני בלבד , כי גוטפריד החליט שלא לוותר על כיבושה של ארסוף . ואמנם , לאחר שהצליח לארגן את כוחותיו מחדש , הוא חידש את המצור על העיר , באמצע דצמבר . 1099 כאשר קרה הדבר , ז'ראר ד'אוון הפך בעיני המגינים של ארסוף מנציגו המכובד של שליט פורמלי לבן ערובה של אויב מסוכן . על כן , הם קשרו אותו לקורת עץ גבוהה והציגו אותו על חומת העיר למול חצי חבריו על מנת להרתיעם מלתקוף ( איור " . ( 2 המעשה הביא לתוצאה ההפוכה והוא רק הגביר את נחישותם של הנוצרים להילחם . גם תחנוניו קורעי הלב של ז'ראר הצלוב לא הועילו וגוטפריד המשיך במאמציו לכבוש את העיר . בסיכומו של דבר , גם מצור זה נכשל . שני מגדלי המצור שהוקמו על ידי הצרים וקורבו אל חומת העיר ( איור , ( 1 בזה אחר זה , נשרפו בידי המגינים בעזרת אמצעי תבערה שהוצמדו לראשי רמחים ובכלים קטלניים אחרים שנודעו באותם זמנים כ"אש יוונית" ( להלן . ( גוטפריד נאלץ להסיר את המצור בשנית , אך הפעם ללא הסכם . הוא אף הטיל על חיל המצב הנוצרי שכרמלה את המשימה להטריד ללא הרף את תושבי העיר ולמנוע מהם לצאת לעבודות חקלאות ומסחר . מגיני ארסוף פנו בעקבות זאת לשלטונות המצריים וביקשו עזרה , ואלו שלחו לעיר בדרך הים תגבורת של 300 חיילים . אולם , תוך זמן קצר ספגה יחידה זו אבירות קשות ביותר במארב ששמו לה הצלבנים . כאשר ראו תושבי ארסוף שהמזור שהם קיוו לו ממצרים לא יגיע , הם החליטו על צעד משמעותי הרבה יותר — הם שלחו משלחת של מכובדים לגוטפריד מבויון , שישב בירושלים , על מנת למסור לו בצורה חגיגית את המפתחות של השער ושל מגדלי העיר , כסמל לכניעה , ואף הוסיפו והתחייבו לשלם לו מס שנתי גבוה . גוטפריד הסכים לקבל את הכניעה של ארסוף , ואת המס השנתי שלה הוא הקצה לאחד מהאבירים הנאמנים ביותר שלו , רוברט מאפוליה . זמן קצר לאחר מכן ולהפתעת כולם , הופיע בירושלים ז'ראר ד'אוון כשהוא בריא ושלם , לאחר 10 המקור המרכזי לאירועים אלה הנו אלברט מאיקס : . ( RHC 0 c . iv 1879 : 498 ) AibertusAquensis , Msro ™ /// eraso / wi / fa / iavi , 52 דעתו של אלברט , אשר הציג את גוטפריד מבויון כדמות חיוביות ואת ריימון מטולוז כאדם הרסני , נחשבת לאמינה בעיני ההיסטוריונים המודרניים שצוטטו לעיל בהערה , 8 וכן על ירי הביוגרף של גוטפריר , פייר אובה . ( Aube 1985 : 306-312 ) שני כותבי הביוגרפיה של ריימון מטולוז , לעומת זאת , מזהים בגישה זו תעמולה נורמאנית , שבאה לחפות על כישלונו של גוטפריד בניסיונו לכבוש את ארסוף , כך שאין מקום להאשים את ריימון בכישלון הזה . ( Hill and Hill 1959 : 124 ) על דמותו המפשרת של רוברט השני מפלנדריה , ראה . Knappen 1928 : 98 Aibertus Aquensis , Historia Hierosolymitana VII , 2 ( RHC Oc . IV 1879 : 507-508 ) . 11 בדבי דיון באירוע זה והרקע ההיסטורי שלו , ראה . Friedman 2002 : 27 , 89 , 235 הצייר הצרפתי גוסטב תרה ( tave Dore Gus- ) יצר בזמנו רישום יחיד במינו של האירוע הזה אשר הודפס על ירי בלנז'ה ( Bellenger ) ופורסם במהדורה האנגלית של חיבורו המונומנטלי של מישו : . Michaud 1 1896 : illustration related to book v

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help