sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

חסן חליליה מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה דן במאמרו במערך ההגנה החופי של ג'נד פלסטין בתקופה המוסלמית הראשונה בארץ ישראל . מתברר ששליטי התקופה המוסלמית הראשונה היו ערים לחשיבות האסטרטגית של החוף הארץ ישראלי סורי ועורפו היישובי , שכן עם עלייתם של האומאיים לשלטון ומעבר בירתם לדמשק , הוקמו במרחב החופי הארץ ישראלי רבאטים ומחראסים רבים . מטרתם היתה הגנתית גרידא מפני התקפות ימיות ויבשתיות כאחת . לדעת חליליה , שלושה סוגי רבאטים היו קיימים בעולם המוסלמי : הראשון הוא עיירות רבאט , ככינוי לעיירות חופיות בצורות בעלות מעגנים וחילות מצב , השני הוא מצודות רבאט , אשר הוקמו מחוץ לעיירות אך בסמוך אליהן ואופיינו לרוב במתחם מרובע מבוצר שבמרכזו חצר קטורה . בפינות המתחם נקבעו לרוב מגדלים עגולים ומשני צדדיו של שער הכניסה נקבעו מגדלים עגולים למחצה . סביב קירות החצר הוקמו חללי אחסון לנשק ומזון לצד אורוות וחדרי תפילה ; הטיפוס השלישי הוא מגדלי רבאט , שאוישו בחמישה פרשים לפחות . בהקשר זה העיר ארסוף נחשבת לאחת משבע עיירות הרבאט שהגנו על רמלה . מרבית תושביה היו מוסלמים , מהם הוגי דעות מפורסמים ששירתו ברחבי העולם המוסלמי . העדויות מהחפירות הארכיאולוגיות ומכתבי הגניזה מראות כי התושבים והחיילים בעיר התקיימו ממלאכה ותעשייה , לצד חקלאות ומסחר . יעקב לב מהמחלקה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן דן במאמרו על המדינה הפאטמית והחוף של ארץ ישראל וסוריה במאות העשירית והאחת עשרה . המחבר מדגיש את העובדה שכיבוש מצרים בידי הפאטמים בשנת 969 חולל מפנה חשוב במסחר הים תיכוני . הסוחרים , שהגיעו מאמלפי למצרים בעקבות הפאטמים , המשיכו את מערכות המסחר שהתפתחו ביניהם בתוניסיה . במצרים השיגו האמלפים סחורות שמקורן בהודו , אשר הגיעו דרך האוקיינוס ההודי וים סוף . כיבוש הנמלים של החוף הסורי ארץ ישראלי בידי הצלבנים בעשור הראשון והשני של המאה השתים עשרה לא השפיע לרעה על המסחר הים תיכוני הפאטמי , אשר היה מבוסס על סחר עם הודו והפצת הסחורות שמקורן בהודו דרך נמל אלכסנדריה . משה גיל מהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב דן במאמרו בהובלה הימית במאה האחת עשרה לאור כתבי הגניזה הקהירית . המחבר עוסק בסוגיות שונות של הובלה ימית , העולות מכתבי הגניזה ומהשוואתם למקורות אחרים בני התקופה לצד נתונים מהמחקר המודרני . בין הסוגיות הנדונות בהרחבה בולטים השיט בנילוס , סוגי האוניות , עונות ההפלגה , התלות ברוחות ימיות ובשימוש במשוטים , נזקי טבע ומעשי איבה , נמלי היעד העיקריים , האוניות ובעליהן , תיעוד המשלוחים , עלויות ההובלה ואחסנת המטענים . מדבריו של גיל עולה כי ההובלה הימית באגן הים התיכון היתה ערה ביותר במשך המאה הנדונה . שרה ארנסון מעמותת אדם וים דנה במאמרה במאבק בין הצלבנים למוסלמים בארץ ישראל בהיבטו הימי , לאמור אוניות הסוחר ואוניות המלחמה שלקחו חלק במאבק , וכן בשיטות המצור הימי במשך התקופה . ארנסון מקדישה חלק ממאמרה לבירור סוגיית תפקודו של החלק הבנוי בים למרגלות המבצר הצלבני בארסוף , שאת זיהויו כנמל היא פוסלת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help