sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ב . חומרת חילול השבת בפרהסיא בבסיס הדיון של ספרנו מונחת הקביעה התלמודית : "עבודה זרה ושבת כי הדדי נינהו" ( עירובין סט , ב . ( לכאורה , השוואה זו אינה מובנת . שכן חטא של עבודה זרה מהווה פגיעה ביסוד המהותי של האמונה היהודית : ההכרה באל אחד שהוא הריבון הבלעדי . לעומת זאת , השבת אינה אלא אחת מן המצוות . גם אם היא מצווה חשובה , יש מצוות נוספות החשובות להשתייך למעגל הדתי . כמו כן מודים הכל , שמי שהמיר דתו מרצון וחי כבן דת אחרת , אינו משתייך למעגל הדתי . ההבחנה בין מעמדו האתני של המומר למעמדו הדתי מצויה בצורה בהירה אצל הרמב"ן , שעמדתו מסוכמת על ידי הרב בנימין זאב : כתב הרמב"ן ז"ל בתשובה , דישראל משומד מותר להלוותו ברבית ... וכן אין מחזירין לו אבידה . דרבית ואבירה , באחור , תלינהו רחמנא ; ויהא - לאו אחיך הוא . ואדרבה . מורידין אותו ולא מעלין מן הבור ... ואין להלוותן ולהחיותן כאחיך . אמנם ... בקידושין , ובגיטין , ולטמאות באוהל , ולאיסור אשתו היא כאשת איש גמורה , אלא אם כן יגרשנה בגט כשר . אפילו שחטא - ישראל הוא , ושם קדושתן עליהן ... אולם , קיימת מחלוקת נוקבת ביחס לשאלה , האם ייתכנו מצבים שבהם אדם , השייך ללא ספק למעגל האתני ולא המיר לדת אחרת , מסולק בגין התנהגותו הדתית הסוטה מן המעגל הדתי ? היינו , הייתכן שלמרות היותו חייב בתורה ובמצוות , שאר חברי הקולקטיב אינם רשאים להשתתף עימו בפעילות בעלת אופי דתי , כגון : תפילה במניין , עלייה לתורה , עירובין וזימון לברכת המזון ? האם רשאי אדם זה לבצע עבור חברים אחרים בקולקטיב פעילות ריטואלית כגון שחיטה וכתיבת ספר תורה ? התשובה לשאלה זו הינה מורכבת ביותר ונידונה בספרות ההלכה לדורותיה . סוג הסטייה ההתנהגותית הוא גורם חשוב בניתוח מעמדו של הסוטה במעגלי הקולקטיב . בספר זה נעסוק כסטייה ההתנהגותית של חילול שבת . נבחן את מעמדו של מחלל השבת במעגלי הזהות של הקולקטיב . הסוגיה הספציפית שדרכה נבחן נושא זה היא מעמד יינו של מחלל שבת בפרהסיא . כדי להבהיר את הבחירה שלנו בסוגיה זו בפריזמה לבחינת יחסי זהות וסטייה , נעמוד תחילה על חומרת חילול שבת בפרהסיא , ולאחר מכן נעסוק במשמעות איסור יינם של נוכרים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help