sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

היהודית . הוא עוקב אחר הדיון בשאלת התלות בספרות חז"ל ופרשנותה ועד ספרות המחשבה הפילוסופית וההלכתית בת זמננו . התיזה המרכזית העולה מהניתוח היא , שהזרם המרכזי של המסורת היהודית מחייב את האוטונומיה המוסרית . העמדות הטוענות לתלות חוקה הן שוליות ואקראיות במסורת זו . החלק השני של הספר מתקדם צעד נוסף וטוען כי המסורת היהודית מכירה לא רק בחובות מוסריות אוטונומיות , אלא גם בכך שחובות אלו הן חובות משפטיות . במלים אחרות , המסורת היהודית מחייבת את המשפט הטבעי . כפי שנראה , העמדה הרווחת בין החוקרים היא , שהמסורת היהודית אינה מכירה , ובעקרון אינה יכולה להכיר , במשפט הטבעי . זאת מפני שהיא מסורת דתית הרואה באל את המחוקק הבלעדי שלה . בניגוד לכך , ספר זה יבסס את הטענה כי הזרם המרכזי בהגות ובמחשבה ההלכתית מניח כמובן מאליו את המשפט הטבעי . המסקנות של שני חלקי הספר הראשונים הם : המסורת היהודית מכירה באוטונומיה מוסרית ומשפטית . מסקנות אלו עשויות לפלס את הדרך לתיזת הקונפליקט הנורמטיבי . שהרי אין להתעלם מן העובדה הגלויה שישנן נורמות וחובות הלכתיות שאינן עולות בקנה אחד עם המוסר . דרך אפשרית לפתרון קונפליקטים מעין אלו היא שלילת עצם השאלה על ידי תיזת התלות . מאחר והמוסר תלוי בדת , קונפליקט בין שניהם לא יכול להתקיים , ולפיכך עצם ההצבעה על קונפליקט הוא טעות קטגורית . כיוון שדרך זו חסומה בפני המסורת היהודית , הרי שפתוחים בפניה שני פתרונות אפשריים אחרים : הראשון , חיוב תיזת הקונפליקט הנורמטיבי והפיכתו לערך דתי . השני , פיתוח מנגנוני פרשנות שיתאימו מחדש בין החובה הדתית לבין החובה המוסרית . כידוע , ישעיהו ליבוביץ צידד בפתרון הראשון . בדת ומוסר ( פרק , 0 עסקנו בניתוח פתרון זה ודחינו אותו . בספר הנוכחי , דחיית פתרון זה תעשה על ידי ניתוח דרכי ההתמודדות של המסורת היהודית עם מספר קונפליקטים נורמטיביים . החלק השלישי של הספר יבסס את הטענה שהקונפליקט אינו אידאל דתי , אלא נתון שיש להבינו ולפותרו . חלק זה של הספר ממלא אפוא , תפקיד מכריע . שכן , דרכי ההתמודדות עם הקונפליקט שבין דת למוסר הן מקרי המבחן לשאלה האם המסורת היהודית מכירה באוטונומיה המוסרית . מאחר ומסורת זו מכירה בקונפליקט כבעיה ומעצבת דרכי פתרון שיתאמו בין החובה הדתית לחובה המוסרית , יוצא שהמסורת היהודית מכירה במוסר אוטונומי . המסקנה העולה מחלקי הספר היא אפוא זו : המסורת היהודית דוחה הן את תיזת התלות , הן את תיזת הקונפליקט . לפיכך מתחייב , שהיא מכירה בתוקפו של המוסר האוטונומי המבסס הן חובות מוסריות , הן חובות משפטיות . החלק הרביעי של הספר מוקדש לניתוח תופעה מעניינת זו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help