sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היהודית , לא ראיתי צורך להקדיש דיון נפרד לשאלת התלות החלשה במסורת היהודית בספר זה . לפיכך השאלה היסודית הראשונה הנידונה בספר היא r האם המסורת היהודית מניחה תלות חזקה של המוסר בדת או שמא מכירה היא באוטונומיה המוסרית ? שאלה זו מקבלת משנה חשיבות לאור העובדה , אותה הצגנו בספר הקודם , שלפיה תיזת מצ"ה רווחת הן בנצרות , הן באיסלם ( שם , עמ' . ( 27-20 הטעם לכך מצוי בעובדה שתיזה זו מבטאת אינטואיציות דתיות בסיסיות : מבחינת תפיסת האל , תיזת מצ"ה מבטאת בצורה ברורה את הפער האינסופי בין האל לאדם , ריבונותו וחירותו המוחלטים של האל . רצייתו של האל אינה כפופה ואינה נקבעת על ידי סיבות כלשהן , גם לא הסיבות המוסריות . האל והאדם אינם חברים בקהילה מוסרית אחת , שכן האל בשמיים והאדם על הארץ . מבחינת האדם הדתי , תיזת מצ"ה משקפת את נכונותו של המאמין לציית ללא תנאי לאל . המאמין אינו מעמיד את מצוותיו של האל למבחן שכלו והכרתו המוסרית ; אדרבה המאמין מציית לאל מפני שהאל ציווה . לאור שני נתוני יסוד אלו : התפוצה של תיזת מצ"ה בדתות המונותאיסטיות האחרות והעובדה שתיזה זו משקפת אכן אינטואיציות דתיות בסיסיות , מתבקשת השאלה : האם תיזה זו רווחת גם במסורת היהודית ? לעיתים קרובות אנו נוטים לערבב בין תיזת מצ"ה לבין תיזת הקונפליקט הנורמטיבי שבין המוסר לדת . כפי שציינו במבוא לחלק השלישי של דת ומוסר ( עמ' 173 , ( 174 יש קירבה בין האינטואיציות הדתיות העומדות ביסודן של שתי התיזות : גם תיזת התלות וגם תיזת הקונפליקט מבליטות את ריבונותו וחירותו של האל . תיזת התלות מבליטה ריבונות זו בקביעה שהאל קובע את המוסר , שהוא המחוקק היחיד של החובה המוסרית . תיזת הקונפליקט מבטאת זאת בקביעה , שגם אם יש חובות מוסריות שאינן תלויות בצו האל , ריבונותו של האל מתגלמת בכך שמצוותיו גוברות על החובה המוסרית . שתי התיזות מניחות גם כי מן המאמין נתבעת צייתנות ללא תנאי . למרות קירבה זו , שתי התיזות מניחות יחס מנוגד לחובות ולערכים המוסריים . תיזת מצ"ה אינה מכירה בחובות מוסריות או בערכים מוסריים אוטונומיים , שכן האל קובע את הראוי ואת החובה המוסרית . לעומת זאת , תיזת הקונפליקט מניחה בהכרח את האוטונומיה המוסרית . שהרי כדי שיתקיים ניגוד בין דת למוסר חייבים להניח שהמוסר אינו תלוי בדת . עצם ההכרה בקיומו של קונפליקט מלמד אפוא , על האוטונומיה המוסרית ( ראו עוד שגיא . ( 1992 החלק הראשון של ספר זה עוסק בניתוח מפורט של תיזת מצ"ה במסורת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help