sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תרומתו של בית הספר לשינויים בחברה שאלה נוספת העשויה להעסיק את המחנכים היא , מה יכולה להיות תרומתו של בית הספר לחידוש פניה של החברה הישראלית . בתולדות החינור נוהגים להזכיר אמרה מראשית המאה התשע עשרה , שהניצחון בקרב ואטרלו הושג בשדות איטן , מוסד חינוכי פרטי שבו התחנכה האצולה האנגלית . אחת ההנחות של מחנכי מוסד זה הייתה , שמשחקי הספורט של התלמידים וההתחרויות שביניהם וכן המשטר החברתי של המוסד יביאו את החניכים לטיפוח היכולת לשתף פעולה , לתאם מאמצים , לחזק תכונות של התמדה , דבקות במשימה ואיפוק , וכל זה כדי שיוכלו לקיים ולנהל את האימפריה . שאיפות אלו היו משותפות לשכבה השלטת באנגליה ואף למחנכים ולחניכים ב"פבליק סקולס" שבאנגליה . הערכה מוגזמת ליכולת ההשפעה של בית הספר נשמעת בעיקר כשנפגשים עם כשלונות בחברה ותולים את האשם בתפקוד הגרוע של בית הספר . בזמנים אחרים נשמעות דעות ספקניות על כוחו ויכולתו של החינור לעומת הרוחות העזות הנושבות ברחוב , במדינה , בעיתונות , בהפגנות , באספות , בכיכרות העיר . בהקשר זה כדאי להיזכר בכמה עובדות מתולדות החינוך בארץ . ניזכר במאבק עם אגודת "עזרה" על העברית כשפת הוראה , ניזכר במאבק על תוצרת הארץ בתקופת היישוב . מאבק זה הסתייע רבות במאמצי הילדים , שהושפעו על ידי מוריהם . זכור המאבק של "החברה להגנת הטבע" על הגנת פרחי הבר וההצלחה הרבה בתחום זה . מדוע מאבקים אלו הצליחו ? אולי ניתן ללמוד מהם ? ניתן לשער , שיש סיכוי רב יותר לבית הספר להשפיע על החברה אם יש לו בני ברית בתוכה . בית הספר לבד , כשהוא מבודד , אינו מסוגל להגיע להישגים החורגים מעבודתו המצומצמת . אבל כשהוא פועל עם כוחות נוספים בתוך החברה הישראלית , המעוניינים בהתחדשות ובקידום רעיונות יש לו סיכוי . רק אם יש מגמות של שינוי בציבור עצמו יכול בית הספר להוסיף ולהתסיס את החברה , לחזק בה מגמות של שינוי ואף להסתייע בכוחות הציבוריים בטיפוח ערכים שהוא מעוניין בהם . ויעידו על כך הניסיונות המעטים שנעשו לחידושם של ערכי תנועת העבודה בחינוך . כל עוד הייתה היוזמה הזאת רק בין המחנכים לא היה כוח לממש שאיפה זו , אך כשליוזמה נצטרפו גם הורים ואנשי ציבור , גדלו הסיכויים . כוחו של בית הספר גדל , כשיש לו בני ברית בציבור ובין ההורים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help