sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בינתיים נתערערו והלכו יסודות מוסכמים בחברה הישראלית . חלו תמורות בגישות לבעיות היסוד בחיינו , נתערערה גם הסובלנות לשונות שבהשקפות . חלה הקצנה בגישות הנוגעות להשקפות על מהותה של המדינה היהודית , העמיקו ההבדלים בהשקפה על עקרונות היסוד , שעליה אמורה להתבסס החברה הישראלית . הקצינו היחסים בין דתיים לחופשיים ובין דתיים לבין עצמם . גדלו הניגודים ביחס אל הסכסוך הערבי-ישראלי ואל בעיות השלום . בית הספר אינו יכול להישאר מחוץ להתפתחויות הללו . אמנם מערכת החינוך הכניסה כבר בראשית שנות השבעים נושאים קונטרוורסאליים להוראה ולדיון בבית הספר , אך אלה נגעו רק בבעיות אחדות . אך למרות זאת נמנעו המורים מלהגיב על בעיות אקטואליות , שהציבור מפולג בהן . האם בית הספר יכול לעמוד מנגדל האם המורה יכול להימנע מלהגיב , ולהשאיר את התחום הערכי השנוי במחלוקת בחלל ריק שיתמלא על ידי סיסמאות פשטניות , שבחלקן הן מבוססות על סטיריאוטיפים והכללות ? האם רעיונות השולטים ברחוב ובכיכרות , שהם לפעמים פרי תסכול ושנאה לשונה , לפעמים השתלטות יצרית על התנהגות רציונאלית , האם רעיונות אלה יהיו מכווני הדרך לחניכים , שמוריהם החליטו להימנע מלהיכנס להתמודדות הזאת י אחריותו של המורה כלפי תפקידו כנציג החברה הוא להכשיר את חניכיו להבין את המציאות ולנקוט עמדה אחראית בבעיות העומדות על הפרק . עליו לעזור להם לבחור באמות מידה לשם קבלת החלטות ולשם ביקורת עצמית של התנהגות הזולת ושלו עצמו . כל זה בתנאי מפורש שעבודתו תהא מלווה בכבוד לדעות הזולת ולדעות החניך עצמו . הכבוד לחניך מתבטא בסיוע לגדילתו של החניך ובציודו בכלים ובמיומנויות שבעזרתם יוכל לנתח ולהעריך אלטרנטיבות ולהכריע הכרעות . הכרעות נחוצות במקום שיש בו אלטרנטיבות . המפגש אתן , ניתזחן , בדיקת ההשתמעויות שלהן ולבסוף ההחלטה על בחירה , הן מזכותו של החניך המגיע לבשלות אינטלקטואלית ואמוציונאלית בהדרגה . בין נייטראליות ערכית לבין אינדוקטרינציה אידיאולוגית קיימת הדרך הקשה של החינוך , המבוססת על זכותו ומחויבותו של המחנך להגיב על אירועים בחברה , לבחון אותם באמצעות אמות מידה , שהתנהגות לפיהם עשויה להבטיח חברה מתוקנת וצודקת מחד גיסא , והתייחסות מתוך כבוד לחניך , המתבטאת בסיוע לגדילתו והתבגרותו לבחירה והכרעה אוטונומית מאידך גיסא .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help