sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הפשרה בין שתי הגישות הקיצוניות מושגת בצורות שונות . ע"א סימון מצדד בזכות החינוך לערכים בתנאי שהגורם הדוקטרינארי יאוזן על ידי חופש הביקורת : "אין חינוך בלא מידה מסויימת של בסיס אקסיומאטי ... כשם שאין הילד נשאל אם ברצונו להיוולד ולאילו הורים , כך גם כופים עליו את ארץ לידתו , לרבות לשונה , מסורתה וחווייתה" ( סימון 983 , ו . ( ההכרה ביסוד הדוקטרינארי מאוזנת על ידי הביקורת עליו . זכותו של החניך לבדוק ולבחון את היסוד הדוקטרינארי , שנמסר לו מן הדור הקודם . ומכאן הצורך "לנסות ולהפגיש כל דור חדש עם אותם ערכים הנראים לו מוחלטים ונצחיים , אך תוך התחשבות מקסימלית בחוויות היסוד של חניכיו , שהן בחלקן המכריע שונות תכלית שינוי מאלה שלו" ( שם . ( ני רוטנשטר"ך מדגיש את ביסוסו של החינוך "על הודאה בתכנים מכוונים , שהם נורמות של התנהגות מכאן ואמות מידה של מתיחת ביקורת על מעשים ודעות מכאן '' ( רוטנשטרייך , תשכ"ד . ( אך חיוב הערכים אינו אוטומטי : "חיוב הערכים מופעל על דרך ההערכה , לא מתוך הסיטואציה בלבד , אלא גם מתוך ההתכוונות לתוכן " , " ... הבעיה היא לקיים אדם מכריע , כדי שיוכל להכריע באופן מכוון על ידי ערכים" ( שם . ( האיזון בין הזכות לחנך לערכים שעמדו במבחן הדורות לבין הזכות לבחון אותם בהתאם להתנסויות של החניכים , צורכיהם ואפשרויותיהם ולהכריע ביניהם בזמן אימוצם לאמות מידה בהתנהגות - איזון זה הוא המשמש בסיס לפשרה החינוכית והצעת פתרון לסתירות שהוצגו על ידי העמדות הקיצוניות שתוארו בדיוננו . ערכים מוסכמים מול ערכים השנויים במחלוקת תקופה ארוכה הגביל עצמו המחנך הישראלי להשפעה בתחום שהיה מקובל עליו ושהיה מוסכם בחברה הישראלית . המורה בישראל ראה את עצמו כנציג החברה והוא סבר , שמתפקידו לייצג בפני חניכיו את הערכים המוסכמים על החברה . המורה הישראלי נמנע מלטפל בשאלות קונטרוורסאליות וחשב שהוא משרת בצורה זו את רעיון הממלכתיות , שבא לידי ביטוי בחוק חינוך ממלכתי . 1953 בית הספר העברי הפך בצורה זו למוסד סטרילי מבחינה פוליטית וחברתית . החשש מפני הכנסת מפלגתיות לבית הספר דחה גם את החינוך הפוליטי לחיי ציבור ומדינה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help