sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המורכבת מקבוצות שונות וההולכת ומתגבשת . קליינברגר מצביע על הקונפליקט בין חוסר הזכות לחנך לערכים מחייבים לבין חוסר האפשרות להימנע מכך . במצב זה ההכרעה היא בידי המחנך , ועליו לפעול לפי הצרכים של החניך ושל החברה . וכל זה בתנאי שהמחנך יימנע מאינדוקטרינציה . מתי הופכים הוראה או חינוך לאינדוקטרינציה ? קליינברגר ( 1980 ) מנתח 4 קריטריונים , שהוצעו להבחנה : ו . המתודה : מציגים בפני החניך רק השקפה אחת ונמנעת ממנו ביקורת על השקפה זו . כן משתמשים באינדוקטרינציה בשיטות לא רציונאליות , בניצול הריטוריקה והקסם האישי של המורה . אין הסתייגויות אלו תקפות כשמדובר בילדים , שאינם מבינים את הראיות ואינם יכולים להכריע מהו הערך הנכון . . 2 הכרתה : גורמים לחניך לקבל דעות שאינן ניתנות לערעור , גם אם יופיעו עובדות סותרות . מכיוון שקשה לעמוד על הכוונות , שופטים לפי המתודה . . 3 התוצאות : בודקים , אם חלק ניכר מתלמידים הגיע לדעות ללא התחשבות בראיות . יש להיות ערים לעובדה שמצב זה יכול להגרם גם על ידי משכל נמוך , רקע תרבותי וכר . אך אם אין תוצאות - האם פעילות המורה חדלה להיות אינדוקטרינציה ? . 4 התוכן : מציגים טענות שאין להן ראיות פומביות או טעמים רציונאלים להוכיח תקפותן או שקריותן . ראיות פומביות וקבילות הן מעטות מאוד . המושג הוא אפוא עמום והבחנה לפי אחד הקריטריונים אינה מספיקה להוצאת מסקנה . ככל שיגדל מספר המאפיינים שפורטו לעיל , הן בכמות והן באינטנסיביות , כן תגדל הסבירות , שאנו עדים לאינדוקטרינציה . המסקנה של קליינברגר היא : "מוטב במקרים רבים להתווכח לגופו של עניין - אם פעולה זו מוצדקת או לאו מבחינה מוסרית , חברתית , פדגוגית וכן לאור הנסיבות המיוחדות והצרכים הספציפיים . " לפנינו גישה המתחשבת באפשרויות הילד ובצורכי החברה . חינוכאים ומחנכים רבים בימינו נוטים להצביע על מקומם המיוחד של שני יסודות אלו ועל השפעתם ההדדית בתהליך החינוך . א' כהן מצביע על הצורך במודעות להפגשת היסוד האינדיווידואלי עם עולם התרבות : "האינדי ווידואליות של הילד היא נתון טבעי שהילד מביא עמו לעולם . הילד מתפתח לאישיות על ידי פגישה שבין האינדיווידואליזם שלו עם עולם התרבות על ערכיו" ( כהן 986 , ו . (

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help