sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בתנאי מפורש , שלא ימנע מחניכיו את הברירות החלופיות . ומכיוון שנהירים ליזהר שבילי המציאות הרי "אחת מהן תהא בוודאי בהשפעתו , גם כשימעיט אותה , נוצצת יותר , אבל עם זאת לא תוצג כשום סוף פסוק . " יזהר אינו מסתפק בסיווג ניסוחי המוצא לטיעוניו . הוא מוסיף ומזהיר מפני סטריליות חינוכית , שאינה מתערבת כביכול ומשאירה את החניך לנפשו : "הפתוח לגמרי הוא קלקול כמוהו כהפקרה : אין דין ואין סייג , והסגור לגמרי הוא בוודאי קלקול , כמוהו בבית מעצר . " ... וכדי להימנע מקלקול הנובע מנקיטת עמדות קיצוניות ובלתי מאוזנות טוען יזהר : " ואילו במרווח הזה שבין הסגור והפתוח - משתרעת פתיחות עם גבולות ורשות בלתי פטורה מחובות . הידיעה לחנך היא הידיעה לשחק בין הפתוח והסגור . " עם עמדה זו יסכימו רבים , שבחלקם הגדול ישללו את עמדות הפתיחה של יזהר . קשה למצוא עקביות בין טיעוני הפתיחה לבין המסקנות . הקורא קולט את הקיצוני והנמלץ ואינו שם לב לדברים המאזנים . ייתכן שאחת הסיבות לכך היא שאין הקורא מוצא את הקשר ביניהם . בספרו "קריאה לחינוך" , ( 1984 ) שפורסם עשר שנים לאחר ספרו הראשון בתחום החינוך , ניתן להבחין בתגובות על הקורה במציאות . יזהר מודה שלעתים גם צריך ונכון לעשות תעמולה ופרסומת לערכים טובים ומועילים "ולקרוא ולגייס לשמם - אבל זה אינו חינוך . " האם עדיף מה שם יינתן למעשה ולא עצם מהותו של המעשהי בסופו של דבר מחזיר אותנו יזהר לבעיה המרכזית של החינוך לערכים : מהם "הערכים הטובים והמועילים . " " האם ישנם ערכים מוחלטים , שסמכותם אינה מותנית על ידי תנאים חברתיים חולפים או על ידי הוויה וחוויה סובייקטיבית , " ? שואל קל"נברגר . ( 1961 ) לאחר שהוא מנתח את הניסיונות השונים לנמק את תוקפם המוחלט של הערכים , מטיל קליינברגר ספק בתשובות הניתנות וטוען , שאין נימוק עיוני המעניק זכות לחנך "לערכים תכניים מחייבים . " היעדר הבסיס העיוני לזכות החינוך לערכים אין בו כדי לשלול את הצורך בחינוך לערכים . עמדה נייטרלית מבחינה ערכית יש בה הרבה סכנות . היא תיתכן במקרים של בגרות אינטלקטואלית ואמוציונאלית . בשלב מאוחר זה אין צורך בחינוך ערכי , אך הצורך קיים בשלבים מוקדמים יותר , כשמבוכה ערכית קורעת את הדלתות להשפעות מקריות ובעלות כוונות שונות . חלל ערכי הוא גם בניגוד לצורכי חברה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help