sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הפתרון שניתן על ידו הוא המסגרת החינוכית על חוקיה המחייבים במידה שווה גם את החניך וגם את המחנך . המטרה היא אמנם עצמאות הילד , אך הדרך היא גילוי אפשרויות חדשות מפעם לפעם , שדרכן יוכל הילד לבטא את יזמתו ולהתקרב למטרה . קורצ'אק האמין בהבנה עם החניך , הוא האמין , שניתן להגיע אתו להסכמה . אם בין מחפשי הפשרות שבין שתי הגישות הקוטביות קרוב יותר דיואי לפאידוצנטרים , הרי שקורצ'אק שם דגש רב יותר על איזון הזכויות והחובות ועל מסגרת חיים מחייבת כגורם מחנך ראשון במעלה . בישראל מיוצגים העקרונות של הפאידוצנטריזם בנוגע לחינוך לערכים על ידי סי יזהר . דעותיו פורסמו בשני ספרים . ( 1984 , 1974 ) , למרות ניסוחיו הקיצוניים הרי גישתו של יזהר אופיינית למחנכים מחפשי הפשרה . ס' יזהר כופר בזכותו של אדם להטיל את דעתו על אדם אחר , כדי להפכו לבן אדם בהתאם להשקפותיו של המחנך , ללא רצונו והסכמתו של החניך " . האם יש לאדם אחד רשות , ואולי חובה , להטיל על אדם אחר ולהפנים בו , בדרך כל שהיא , אידיאות מכובדות , ולא עוד , שהשכם ככל האפשר ועוד בטרם ידע הלה את נפשו " ? במקום זה סבור יזהר , שיש להתחיל מן האדם ולאפשר לו את ההתפתחות האופיינית והאפשרית בשבילו מהמקום שבו הוא נמצא . בהתאם לגישה זו טוען יזהר ש"החינוך איננו כעת בשביל אחר כך ... הוא כעת בשביל כעת . " בהתאם לכך עובר הדגש מההישג המצופה אל עצם התהליך , התנועה היא אפוא "מכעת אל כעת . " יזהר מרבה להשתמש בניסוחים קיצוניים , אך מדי פעם הוא מאזן אותם על ידי התפשרות עם המציאות , ובכך הוא מתרחק מן העקביים והקיצוניים שבהוגי הדעות מהאסכולה הפאידוצנטרית ) . אגב , בתקופות שונות נקראו חוגים אלו בשמות שונים : ליברלים , פרוגרסיביים , אלטרנטיביסטים וכד ( . ' יזהר אינו שולל השפעה חינוכית , בתנאי ש"הקולט היה מוכן והנקלט היה מזומן . " תשומת לבו העיונית נתונה פחות לתוכן הערכים ויותר לתהליך ההתחנכות . בתהליך זה יש "עידוד הדחייה והבחירה , ואימון בשפיטה ובהעדפה ושקילת נקודות ראות שונות . " יזהר מאמין שתהליך זה "ישאיר את נפשו של הציבור הבוגר גמישה , סקרנית ופתוחה . " אך יזהר אינו מנותק מהמציאות והוא נפגש עם הדור הצעיר הגדל . משום כך הוא מגיע למסקנות , שספק אם הן נגזרות מעמדות הפתיחה שלו . הוא אינו מטיף לנייטרליות של המחנך . יש לו זכות "לעמדה משלו וזכות השפעה לטובתה " ... " המחנך אינו סריס פוליטי " ... " ואינו נקרא לסגור את דעותיו האישיות . " וכל זה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help