sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

טבעית וחופשית , שבה הילד יכול לשחרר את כוחותיו ולהפעילם לפי יזמתו והכוונתו העצמית . ביטוי קיצוני לגישה הפאידוצנטרית ניתן במפעלו ובספריו של א"ס נייל . בעקבות רוסו הוא טוען : "המטרה העיקרית בחינוך צריכה להיות המטרה השלילית . ביטול כל מה שיכול להפוך את הטוב המקורי לרע" ( נייל . ( 1935 , החינוך צריך להיות תהליך של שחרור והקלה ולא של הלעטה בעובדות , במחשבה ובתיאוריות . ( School , Neiii AS . 1946 Hearts not Heads in the ) דעות אלו באו לידי ביטוי במפעלו של נייל בסאמרהיל ( אדן . 3 . ( 1950 , חיפושי פשרה רבים מצרפים לאסכולה הפאידוצנטרית את דיואי ואת קורצ'אק . אצל שניהם ניתן למצוא הוכחות להערכה זאת . בדומה לפאידוצנטרים מעמיד דיואי את הילד במרכז התהליך החינוכי . גיל הילדות אינו שלב הכנה לבגרות , אלא ערך בפני עצמו . צרכיו המידיים של הילד והתעניינותו הם נקודת המוצא לחינוך . אין כל זכות "להכתיב לאחרים מה חייב להיות הטוב בשבילם '' וכל אחד רשאי " לבקש ולמצוא בעצמו את הטוב לפי בחירתו" ( דיואי , תש '' ך . ( ומכאן " התהליך החינוכי אין לו מטרה המצווה מחוצה לו ; הוא הוא מטרת עצמו" ( שם . ( אך דיואי אינו נעצר בתחנה זו . את התהליך החינוכי הוא קושר עם החברה , שהיא התאגדות אורגנית של יחידים . היחיד אמור להתבטא במונחים חברתיים , כדי שיוכל לשרת את החברה . החינוך הוא תהליך חברתי המשתף את החניך במורשת התרבות האנושית . נקודת המוצא הם הדחפים והאינטרסים הטבעיים של החניך , אך התהליך החינוכי מכוון את ההתפתחות האפשרית . ארגון מתאים של הסביבה מעניק את הכיוון הרצוי לגידול . משום כך על בית הספר לפעול בחברה דמוקרטית , המשפיעה על כיוון הגדילה וההתפתחות . הפרשנות , שניתנה למשנתו של דיואי , הובילה לחינוך הפרוגרסיבי הקיצוני . בסוף ימיו עמל דיואי קשות כדי להשתחרר מפרשנות זאת ולהדגיש את ההשלמות והאיזונים שבמשנתו בעיקר על ידי הבלטת יסוד החברה . את קורצ'אק מצרפים לאסכולה זו בעיקר בגלל העמדת הילד במרכז התהליך החינוכי " . באפס כישרון אנו מחלקים את השנים לבשלות הרבה או מעט ; אין יום לא בשל ... ; אין כל דרגות גבוהות ונמוכות בכאב , בשמחה , בתקוות ובאכזבות" ( קורצ'אק , תשל"ז . ( קורצ'אק שלל את הכפייה ופעל רבות למען עצמאות הילד , אך הוא התנגד להפקרות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help