sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

ב . גם החינוך הלאומי מדבר בשם ערכים מוחלטים , אם כי כאן קיימת קשת רחבה מאוד של אפשרויות : מן האידיאולוגיה הטוטאליטארית , הרואה במדינה את חזות הכל , עד לחינוך הלאומי בחברות דמוקרטיות , המקפידות לשמור על חירויות הפרט . וכך , למשל , מנוסחות מטרות ההוראה של דברי הימים לבית הספר הממלכתי בשנת תשט"ו : " ... לטפח בלב התלמידים אהבה לנכסי הרוח הנעלים של עמנו ולעורר בהם את הרצון לפעול על פיהם" " ... לנטוע בהם את האהבה למדינת ישראל ואת הרצון לפעול למענה ולשמור על קיומה , לפתחה ולהאדירה ברוח הערכים הנעלים של תורת ישראל וחזון נביאיו וברוח האידיאלים החלוציים של דור התחיה . " ג . ואילו החינוך הסוציאלי מוצא ביטוי ברור אצל מאקארנקו : מטרת החינוך "מודרכת על ידי צרכיו הציבוריים , שאיפותיו של העם הסובייטי , מטרותיה ותפקידיה של מהפכתנו , מטרותיו ותפקידיו של מאבקנו . ועל כן אין נוסח המטרה יכול לנבוע , כמובן , מן הביולוגיה והפסיכולוגיה , אלא מן ההיסטוריה החברתית שלנו" ( שיטות חינוך , תש"ו . ( . 2 מנוגדת לגישה זו היא הגישה הכופרת בזכות המחנך להקנות לחניכיו את דעותיו ואת ערכיו . דעות אלו מנוסחות בצורה קיצונית על ידי דלק : ? "הכל טוב כשיוצא מידי יוצר הדברים והכל מושחת בידי אדם" ( אמיל . ( 1762 , משום כך נחוץ חינוך שלילי או מונע , אשר ימנע השפעות חיצוניות ויגן על התפתחותו החופשית של הילד . טולסטוי נוקט עמדה ברוח האנרכיזם וטוען לזכותו של הילד להתפתח בתנאי חירות מלאים בהתאם לתכונותיו מלידה . ומכאן שלילת הזכות לחנך ברוח של כפייה והטלת סמכות . ההשראה של רוסו , טולסטוי , פרבל ואחרים השפיעה במחצית השנייה של המאה הי"ט על העמדת הילד וגדילתו במרכז התהליך החינוכי במקום המורה ומקצועות הלימוד . ביטוי לכך נתן זרם הפאידוצנטריזם , שהתגבש כאסכולה בעלת השפעה בעולם החינוך . זרם זה התבסס על ראיית החיים כתהליך מתמיד של פעילות ושינוי , גדילה והתפתחות , ומשום כך כפר בערכים מוחלטים , קבועים ומחייבים . חסידי הפאידוצנטריזם התנגדו להצבת אידיאלים חינוכיים , משום שאלה מייצגים את העבר , וכופים על החניך דפוסים כלליים , שאינם תואמים את צרכיו ואת אפשרויותיו . יתר על כן , אידיאלים אלה מזיקים משום שהם מטפחים רגשות אשמה אצל החניך , שאין ביכולתו להשיג אותם ( סימון . ( 1983 , ומכאן התביעה להתייחס לחינוך כלצמיחה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help