sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ד"ר שבח אדן / זכות ומחויבות לחנך לערכים בחברה הישראלית קיימת הסכמה רחבה שעל בית הספר לא רק ללמד , אלא גם לחנך . והכוונה היא לחינוך המבוסס על ערכים . מה אופיו של חינוך זה ? מה מטרותיו ומה אפיונו ? המושג ערכים הוא עצמו מושג עמום , ואנשי הגות וחוקרים רואים בו דברים שונים . המצב נסתבך משום שמטבע לשוני זה נשחק תוך שימוש מרובה בדיונים בין מחנכים לבין עצמם ובמיוחד על במות ציבוריות ופוליטיות . מתוך ההגדרות הרבות בחרנו להשתמש בדיוננו בעיקר בשתיים - של אלברט ושל רוטנשטרייך : א"מ אלברט מגדירה ערכים כ"מערכת קריטריונים לפיה נשפטת התנהגות" . ( Albert , 1968 ) ני רוטגשטר"ך ( 1964 ) מגדיר ערכים : "אלה הם עקרונות הפעולה או נורמות ההתנהגות שלנו ... המביאים אותנו להעדפת מעשה אחד על פני מעשה אחר . " התשובה לשאלה אם קיימת זכות לחנך לערכים תלויה בהתייחסות הכוללת לתהליך החינוך . ישנן גישות שונות לכך . סקירה על הוויכוח בנושא זה עשויה לעזור לנו בברור העיוני של הבעיה שאנו עומדים בפניה . הוויכוח הוא חד בייחוד בין שתי גישות קיצוניות : . 1 הגישה המאמינה בערכים מוחלטים ובחובתו של המחנך לחנך ברוח ערכים אלו . . 2 הגישה הכופרת בזכות המחנך להטיל את ערכיו על חניכיו והמשאירה להם את הזכות המלאה להחליט על דרכם . . 3 בין שתי גישות קיצוניות אלו קיימות גישות נוספות , המחפשות את שביל הביניים , את הפשרה השונה ממקרה אחד למשנהו . . 1 הגישה המחייבת חינוך לערכים מוחלטים באה לידי ביטוי בתחומים שונים : בתחום החינוך הדתי , החינוך הלאומי והחינוך הסוציאלי . א . החתוך הדתי דוגל בערכים מוחלטים , ותפקידו הוא "להדריך את האדם מישראל במאבקו להשגת דעת ה / להכשירו ולעשותו ראוי לקליטת האמת הנצחית " ... על האדם לציית לחוק כדי לזכות בתורה : מן המעשה אל ההכרה , מן הנעשה אל הנשמע - זאת היא מהות היהדות " . ( יצחק ברראר , תשל '' ט . (

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help