sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זאת הופכים הקריטריונים המקובלים על קבוצות המרכז למנגנונים של מיון חברתי , המתבצע , בין השאר , באמצעות בית הספר . מייר ( 1977 ) טוען כי בניגוד לתפישה שהיתה מקובלת בעבר לגבי החינוך והשפעתו על הפרטים נפוצה היום ההשערה שהמוסד החינוכי הוא בעיקר מערכת אלוקאטיבית - מערכת המקצה סטאטוסים ותפקידים חברתיים . במערכת הקצאתית זו מובטחת לחלק מן הפרטים הצלחה חינוכית ( ומכאן הצלחה חברתית , ( בעוד השאר נכשלים בה . מצד אחד החינוך יוצר או מרחיב אליטות ומן הצד השני הוא ממיין את רוב התלמידים לכיוון השוליים . אם בעבר נחשב החינוך אמצעי להשגת חירותו האישית של האדם - טוענים ברייטר ( 1972 ) וגרובארד , ( 1973 ) הרי היום הוא עשוי להיחשב , בעיקרו , כאמצעי לפיקוח חברתי , המסייע בשרידתם של מיבנים ופערים חברתיים קיימים . חוקרים רבים ( הולינגשיד ; 1947 , דייויס ; 1953 , הביגהרסט ; 1962 , 1958 , הייר ונובאק ; 1962 , קאמרון ושטורם ; 1965 , האלסי ( 1975 , מצביעים על כך , שלא הכל נהנים מהזדמנויות שוות בשטח ההשכלה והחינוך , וכי שיוויון ההזדמנויות , המוצהר על ידי המדינה הדימוקראטית , תורם להשתיירותם של גורמים מעמדיים , גזעיים , עדתיים ואחרים , המגבילים את ההזדמנויות החינוכיות של חלק ניכר של האוכלוסיה . בדומה לכך טוען ארון , ( 1968 ) כי תוקפה של התיאוריה של הניעות החברתית , המבוססת על מודל חברתי ליבראלי , הינו מועט למדי באשר לחינוך . לדבריו , המוסדות החינוכיים מנציחים ריבוד חברתי קיים ואינם גורמים לניעות משמעותית באוכלוסיה . גם ריימר ( 1976 ) טוען שהתיפקוד במישור החברתי הופך את בית הספר למכשיר של פיקוח חברתי . יתר על כן : הקונפליקט בין התמיכה בפיתוחו של הילד , כפרט , לבין תהליך הסוציאליזאציה , הופך את בית הספר למוסד שאינו מסוגל לממש את כל תפקידיו . אייזנשטדט ( 1965 ) מציג פרספקטי בה אחרת : תפקידו הממיין של בית הספר - הוא טוען - הולך ומתעצם בחברות מודרניות ודימוקראטיות , באשר פעולתם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help