sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לשלוט בנשים . שכן בסופו של דבר הן נתפסות כ"שולטות" על המשכיות הקבוצה , בשל שליטתן על הפוריות . וכך , מיתולוגיות בריאת העולם מגדירות מלכתחילה את מעמדה הנחות של האישה ואת תלותה בגבר , שבלעדיו אין לה חיים , והיא שואבת ממנו את כל חיותה . כל אידיאולוגיה מאורגנת בדרך כלל סביב ערך או כמה ערכים מרכזיים , כגון גאולה , שוויון , ומנסה להיות לפה לאינטרסים ולשאיפות של הקבוצה החברתית המרכזית ( ברום וסלזניק 254 11979 , . ( 258 כל תרבות היא מערכת של אידיאולוגיות , מיתוסים , סמלים , ערכים וכללי התנהגות משותפים , כאשר הסמלים והסממנים הדתיים למיניהם תורמים לחיזוק התרבות . אם נצרף את ה"פרשנויות" שהאדם מעניק לחייו עם הפרשנויות הקולקטיביות שהוא מפנים " ) תודעת הקולקטיב , " על פי דירקהיים , ( ניווכח כי תרבות היא רשת סבוכה של קשרים ותהליכים חברתיים דינמיים ( גירץ . ( 5 : 1973 , בקומפלקס זה נוצרו שני מרחבים , הגברי והנשי , שאת גבולותיהם תוחמים הגברים . המרחב הגברי נחשב לקדוש , לרוחני ועליון - נחלתם הבלעדית של הגברים , והמרחב הנשי נתפש כגשמי , טמא ונחות , וגם בו הגברים קובעים את כללי ההתנהגות . בקרב שבטים רבים יש למרחבים אלה גם מימד גיאוגרפי - לנשים אסורה הכניסה למרחב הגברי , והן מסתכנות בסנקציות חמורות אם יפרו איסור זה . אך אם גבר נמצא בטעות במרחב הנשי - למשל לבדו במחיצת אישה , אזי על האישה להוכיח את חפותה . נוה ( 50 11999 ) מגדירה את המרחבים הללו כמרחב הציבורי , הפוליטי , שהוא נחלת הגברים , והמרחב הפרטי , הביתי ( הדומסטי ) - שהוא נחלת הנשים . כאשר נשים מגיעות להישגים במרחב הציבורי " , אין להן מעמד ייצוגי בתוכו , ועל כן אין להן בו ' מקום' במובן שיש לגברים , " בלשונו של דירקהיים ( 1966 Durkheim 1964 , ) מעגל הקולקטיב מושתת על "תודעת הקולקטיב" המעניקה לגיטימציה לחלוקת התפקידים ולתיחום המרחבים . תודעה זו שואבת את חיותה ממסורת הקבוצה ומושתתת על יסודות אידיאולוגיים ומיתיים ועל סמלים משותפים , והדת מעניקה לגיטימציה לעליונות הגבר ולנחיתות האישה . בחברות שהדת בהן היא חלק מהשלטון , הדת . 3 במרוקו הייתה חובה על נשים יהודיות לתפור את התכריכים שלהן רק בגיל מבוגר : גילן '' ניטרל" אותן ממיניותן ומטומאתן . גם במותן הנשים הופרדו מן הגברים , שכן תכריכיהן היו שונים מתכריכי הגברים ( בן עמי 259 : 1991 . ( 262

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help