sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבחינה מעשית , עמדה מםורתנית נוטלת מן החכמים את היכולת להתמודד כראוי עם בעיות השעה והזמן , שכן בלא המנגנון הפרשני והדרשני , אין פתרון הולם לבעיות חדשות . חכמים לא שללו מר' אליעזר את הזכות ללמוד ולהורות , ואולם משניסה לקבוע נחרצות ש'הלכה כמותו , ' שאין דרך לחלוק עליו , נאלצו חכמים לנקוט בפעולה קיצונית . חופש ההוראה להלכה ולמעשה היה מנכסי צאן הברזל של ההלכה בזמן הבית 'וגם בימים הראשונים שלאחר החורבן עדיין לא נתגבשה אחידות בתחום ההלכה . כל חכם הורה בעירו ובביתו על פי הקבלה שבידו ועיונו בתורה ובמסורת החכמים . שריפת הטהרות שטיהר ר' אליעזר ... נשאה איפוא אופי הפגנתי : התנגדות להכרעותיו ופסקיו בהלכה וביטול תלמודו ושמועתו' ( גילת , שם . ( כיצד הגיב האל להתנהגות חכמים ? האם גם הוא קיבל את העקרון ש'אין משגיחין בבת קול ? ' האם גם הוא קיבל את עמדת חכמים שביקשו אוטונומיה מוחלטת בלימוד התורה ? התלמוד בבבא מציעא מספר לנו שני סיפורים שונים על תגובת המחוקק האלוהי . הסיפור הראשון מדווח על תגובת האל לדברי רבי יהושע ; הוא מספר על פגישה בין רבי נתן לאליהו . רבי נתן שואל את אליהו לתגובת האל , והוא משיב : חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני ( שם . ( לפי סיפור זה , האל משלים בשמחה עם קביעתו של ר' יהושע . במלים אחרות , האל מסכים לכך שדרכי הטיעון הענייניות הן בסיסה של ההלכה ולא התערבות על טבעית . אולם סיפור זה אינו מתלכד בנקל עם הסיפור השני , המובא בהמשך . לפי סיפור זה דעתו של האל לא נחה מתגובת חכמים , ובפרט מהחרמת ר' אליעזר . האל אינו שולל מר' אליעזר את כוחו המיוחד , ומשהודיע רבי עקיבא לרבי אליעזר על החלטת חכמים - 'זלגו עיניו דמעות , לקה העולם בשליש זיתים ושליש בחיטים ושליש בשעורים ... כל מקום שנתן בו עיניו ר' אליעזר נשרף . ' יתר על כן , תוצאות התנהגותם של חכמים מאיימת על עצם קיומם . רבן גמליאל הנוסע באנייה נקלע לסערה המאיימת עליו לטבעו , הוא מבין שזו אינה סערה מקרית , אלא תגובה של האל למעשיו , ולכן הוא אומר : אמר כמדומה לי שאין זה אלא בשביל רבי אליעזר בן הורקנוס , עמד על רגליו ואמר : 'רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי , אלא לכבודך שלא ירבו מחלוקות בישראל , ' נח הים מזעפו . סיפור זה מערב את רבן גמליאל , שעד עתה לא נזכר כלל בעניין . ניתן אפוא להניח , שרבן גמליאל הנשיא הסכים להתנהגות חכמים כלפי ר' אליעזר . שהרי לא ייתכן שפעולה כה רדיקלית תיעשה ללא הסכמת הנשיא . רבן גמליאל מבין שהאל , באמצעות הטבע כולו , מבטא אי נחת מהתנהגות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help