sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ביקורתם של חכמים : הוא חשב שהם מסכימים לס 7 ג הראיות שהוא מביא , אך מבקשים ראיות טובות יותר . ואילו חכמים התנגדו לעצם דרך הטיעון שמציע ר' אליעזר . הדרמה מגיעה לשיאה בהצטרפותה של בת הקול . מבחינתו של ר' אליעזר זו ההוכחה הנחרצת על מהימנותו האישית . לעומת זאת , מבחינתם של חכמים , הצטרפות בת הקול לדיון היא הגדשת הסאה , וזה הרגע לדחייה מוחלטת של סוג הטיעון שבו מצדד ר' אליעזר . אכן , זו בדיוק תגובתו של ר' יהושע - 'לא בשמים היא . ' היינו , סוג הטיעון שעל המתדיינים להיזקק לו צריך להיות ענייני , ולא מופת המוכיח את נאמנותם האישית . ר' יהושע משתמש בקטע הפסוק - 'לא בשמיים היא , ' בצורה מיוחדת במינה . הפסוק הוא כעין תמצית של תפיסה כוללת על העדר התלות של התורה בנותן התורה . הבנת התורה לא נעשית על ידי חזרה אל ' כוונת המחבר' - המושגת על ידי ניתוח הטקסט עצמו או באמצעות דיבורו הישיר - הבנת התורה נעשית באמצעות תהליכי פירוש המקובלים בבית המדרש האנושי . העימות בין ר' אליעזר וחכמים אינו אפוא , מחלוקת נוספת בין חכמים , והוא נוגע לאושיות ההלכה . גילת , שככל הידוע לי היה החוקר הראשון שעמד על אופיו של עימות זה , מסכמו כך : המחלוקת בתנור של עכנאי היתה שיאה של האבקות ארוכה וממושכת בין ר' אליעזר ( ורבו ) לבין החכמים ובית הנשיא . ההתעצמות ביניהם היתה מיוסדת בדרך כלל על המאבק בין ההלכה הראשונה , הבאה במסורת השמועה , שר' אליעזר ראה בה יסוד ראשון במעלה , לבין ההלכה האחרונה , המתבססת גם על הדיון העיוני והמדרש כיסודות שווי ערך לשמועה , מתוך מגמה להענות לשאלות חיים ובעיות חוק המתעוררות מפעם לפעם ( שם , עמ' . ( 324 העובדה שלפנינו מחלוקת עקרונית ויסודית מוצאת את ביטויה בדרך התגובה הקיצונית של חכמים : אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר רבי אליעזר ושרפום באש , ונמנו עליו וברכהו - ] נידהו ] ( שם . ( האם זו דרכה של תורה , שיש לשלול את הוראותיו של בעל העמדה הדחויה ויש לנדותו ? מהו הבסיס לתגובתם הזועמת של חכמים ? ברור שאם לפנינו מחלוקת רגילה , תגובת חכמים אינה ברורה . אבל אם לפנינו מחלוקת על דרכי הלימוד והטיעון ההלכתיים , תגובתם של חכמים סבירה . חכמים מגלים התנגדות נחרצת לגישה מסורתנית המאיימת על עצם השיח ההלכתי , הן ברמה התיאורטית - לימוד התורה , הן ברמה המעשית - הכרעת ההלכה . עמדה מסורתנית אינה מייחסת את הערך הראוי לגורם המניע את השיח ההלכתי כולו - הטיעון והביקורת הענייניים . בתפיסתה לימוד התורה הוא רק שינון מסורות , ולא ( גם ) עיון ופרשנות אוטונומיים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help