sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בת קול . נסטה אפוא , לרגע אל הסיפור האחר , הקשור בקשרים ספרותיים ומהותיים עם הסיפור שבעירובין . התלמוד במסכת בבא מציעא ( נט א ב , ( מספר על מחלוקת בין רבי אליעזר לבין חכמים כסוגיה הלכתית מסוימת . ואולם מחלוקת זו אינה מסתיימת כדרך מחלוקות אחרות , גם כאן רבי אליעזר מנסה להוכיח שההלכה כמותו : תנא באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו . אמר להם : 'אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח , ' נעקר חרוב ממקומו מאה אמה , ואמרי לה ארבע מאות אמה , אמרו לו : 'אין מביאין ראיה מן החרוב . ' חזר ואמר להם : ' אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו' חזרו אמת המים לאחוריהם , אמרו לו : 'אין מביאין ראיה מאמת המים . ' חזר ואמר להם : 'אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו , ' הטו כותלי בית המדרש ליפול , גער בהם רבי יהושע , אמר להם : 'אם תלמידי חכמים מנצחים זה את וה בהלכה אתם מה טיבכם י , ' לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של רבי אליעזר , ועדיין מטין ועומדין . חזר ואמר להם : 'אם הלכה כמותי , מן השמים יוכיחו , ' יצאתה בת קול ואמרה : 'מה לכם אצל רבי אליעזר בן הורקנוס , שהלכה כמותו בכל מקום . ' עמד רבי יהושע על רגליו ואמר : 'לא בשמים היא . ' סיפור מופלא זה , מספק לנו יותר אינפורמציה מהסיפור במסכת עירובין , ביחס לטיבה של המחלוקת של החכמים החולקים : ר' אליעזר וחכמים . אנו יודעים היטב מהי דרכו של רבי אליעזר בן הורקנוס בהלכה . הוא מעיד על עצמו ש'לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם' ( תוספתא יבמות , פ"ג , ה"ד . ( תכונתו הבולטת היא היותו 'בור סיד שאינו מאבד טפח , קנקן זפותה שמשמרת את יינה' ( אבות דרבי נתן פי"ד , אבות פ "ב , מ"ח . ( רבי אליעזר בן הורקנוס מייצג , אפוא , גישה הלכתית שהמונח 1 ההולם לתיאורה הוא 'מסורתנות . ' רבי אליעזר מוסר מסורות שקיבל מרבותיו , וסוג הראיות שהוא מביא משקף עמדה זאת . מסורתן טיפוסי אינו נזקק לצידוקים הענייניים של עמדתו , עליו להוכיח שהוא באופן אישי אדם נאמן המוסר כראוי את המסורת שבידו . אכן , זו בדיוק המתודה שבה בחר ר' אליעזר . אמנם בראשית הסיפור אנו שומעים כי בתחילה ניסה ר' אליעזר לשכנע את חבריו באמצעות טיעונים הלכתיים סטנדרטיים : 'באותו היום השיב ... כל תשובות שבעולם , ' אך משלא הסכימו חכמים לדעתו , פנה אל הטיעון העיקרי שלו - ביסוס מהימנותו כמוסר ההלכה . כיצד מבססים מהימנות זאת ? אחת הדרכים הטובות לכך היא הבאת ראיות על טבעיות המלמדות על איכותו המיוחדת של האדם , וזה בדיוק המהלך שר' אליעזר עשה . מכאן ואילך מתחילה להתהוות אי הבנה עמוקה בין רבי אליעזר לחכמים . חכמים דוחים את ראיותיו , אך ר' אליעזר מתעקש וממשיך להביא ראיות נוספות . מסתבר , שר' אליעזר לא הבין את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help