sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:498

במפה זו פרוצות חומותיה של העיר מדרום ומצפון מזרח ומותירות רושם של עזובה והזנחה ( וראה לעיל , מפות בורכרד מהר ציון ומרינו סנודו . ( דומה כי כוונת הצייר לתאר חומה ומגדלים המקיפים את העיר כולה , אך לצדם , מחוץ לחומה , מופיעים גם שרידיה של חומה קדומה יותר . על פי השרידים הללו נראה שהיתה לעיר קודם לכן חומה שהקיפה גם את הר ציון , שעליו אפשר לראות בבירור קטע חומה ובו שער . חומה זו התחברה ככל הנראה לקיר הדרומי של הר הבית , שגם בו מתוארים שרידי חומה הרוסה . קו החומה המערבי מוזר מאוד . המצודה ( היא מגדל דויד ) מצויה עתה מחוץ לחומה וממנה מובילה דרך אל מצודה נוספת , השייכת לקו החומה . קשה מארד להאמין שאמנם כך היה . לעומת זאת , מאששת גם מפה זו את ההנחה שבמשך המאה הי"ד ( ואולי מאוחר יותר ) היתה חומה שהקיפה את הר ציון ונחרבה בשלב מסוים . כעיר עצמה בולטת 'דרך חיסורים' על תחנותיה , שממנה מסתעפות דרכים המובילות לצפון העיר ולמרכזה . כמו כן נראה רחוב דויד , המוביל מן המצודה מזרחה אך איננו מגיע עד הר הבית אלא פונה ומתחבר לשערה הדרומי של העיר . מחוץ לעיר מופיעה דרך המקיפה את העיר ממזרח , פונה דרומה ומטפסת להר ציון . כמו כן מופיע קטע דרך מצפון לעיר . תיאור בתי העיר ואנשיה נראה מציאותי יותר מזה של המפה בקודקס פטולמאיוס ( להלן . ( כך צורתם של כיפת הסלע ומסגד אלאקצא , שבראשם מתנוסס הסהר י הצריח העומד מצפון להר הבית ! וכנסיית הקבר . במיוחד מעניינות הדמויות השונות בלבושן המזרחי , הגמל והחמור , המעניקים מימד אותנטי לציור . בתי העיר , לעומת זאת , מוצגים בצורה סכימאטית לחלוטין וכלל אינם מזכירים את בתי העיר העתיקה עטורי הכיפות . מחוץ לעיר מתוארים אתרים רבים באיזור הר ציון , מדרום להר הבית ולמרגלות הר הזיתים . על הר ציון מתוארות שתי אבנים בודדות , שמקורן כנראה במסורות מן המאה הי"ד . אחת מציינת את המקום שבו מונה מתי כשליח במקום יהודה איש קריות , ואחת — את המקום שבו עמד ישו והטיף לתלמידיו ' " . בסמוך מצוי ביתה של מרים , שבו שהתה במשך ארבע עשרה שנה לאחר מות בנה ( ראה יוחנן יט . ( 27 מתחת לאלה מצוינות שתי מסורות קדומות . אחת מתייחסת להעברת גופתו של סטפאן הקדוש מכפר גמלא לירושלים . גופתו של סטפאן נתגלתה על פי מסורת זו בשנת 415 בכפר גמלא , שם נקברו גם רבן גמליאל ושני בניו ; שרידי ארבע הגופות הועברו לירושלים ונקברו בהר ציון . המסורת השנייה , מן המאה הרביעית , מספרת כי סמוך למקום האמור ניסו היהודים לחטוף את גופתה של מרים כאשר השליחים נשאו אותה אל מקום קבורתה בעמק יהושפט . ידו של אחד היהודים , שניסה לגעת בגופה , נפצעה ונרפאה רק לאחר שפטרום התפלל למענו ; לאחר מכן התנצר . יי מתחת M חומה זו נבנתה על ידי צלאח אלדין ושופצה כנראה בפקודת _פרידריך השני ; ראה לעיל , בפרק 'שלטון האיובים / 1229-1187 150 שתי המסורות הללו מוכרות לנו מן המאה הי"ד ; ראה , למשל : big church ... there stands a big stone where Jerusalem 1952 , p . 68 : 'Between that place and the 1433-45 ' , in : E . Hoade . Western _Pilgrims , 'An Itinerary of a Certain Englishman , Mattias the Apostle was substituted among the Apostlesfor Judasthe traitor וראה גם אצלפליקס פאברי , שם , עמי ( PPTS . 8 , p . 329 ) 273 וכן אצל הצליין , Thomas Bruygg בשנת 1392 ( שם , עמי rebuking the incredulity of the disciples' 'Also on Mount Sion ... where Christ preached : ( 82 15 l ראה לעיל , הערה . 22 '" סיפור זה , המופיע בגייסות שונות , מקורו בחיבור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help