sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:485

ירושלים שוב לא נבנתה לאחר שנהרסה בשנת 1219 על ידי אלמלך אלמעטם עיסא , והדעה הרווחת היא כי העיר נשארה פרוזה עד שיקום חומתה בידי סלימאן המפואר בשנת _'"' . 1538 היות שמפה זו לא צוירה על פי מראית עין והיא סכמאטית למדי , אין היא יכולה לשמש ערות משמעותית בעניין זה ' מה שאין כן במפת מרינו סנודו , שהיא הניסיון הראשון של ממש לתת תיאור מדויק של העיר ( וראה להלן . ( אמנם , קו חומה 'מימי הביניים' באיזור הר ציון מתואר בחפירותיהם של בליס ודיקי מסוף המאה שעברה "; אך ייתכן שחומה זו היא חומתו של צלאח אלדין , שהושלמה בידי אלמלך אלמעטם עיסא בשנת . 1212 י " בהר ציון , הכלול כאמור בתוך חומות העיר , נזכרים מספר אתרים חדשים "' . לראשונה מופיע כאן הבית שבו התגוררה מרים אם ישו לאחר מותו . מסורת זו נזכרת לראשונה אצל בורכרד מהר ציון , והיא ממשיכה להופיע לאחר מכן הן בכתביהם של עולי הרגל והן במפות . חדשים גם הציונים 'בית כיפא' ו'קבר דויד . ' ביתו של כיפא הכוהן הגדול , לשם הובל ישו לאחר שנתפס ( מתי כו , ( 75-57 נזכר כבר על ידי הנוסע מבורדו ( בשנת " . ( 333 בתקופה הביזאנטית נבנתה במקום כנסיית פטרוס הקדוש , לזכר שלוש הכחשותיו של פטרוס . בית כיפא אינו מופיע אף באחת מן המפות העגולות , ונדמה כי נדחק במידה מסוימת במשך המאה הי"ב כאשר נבנתה כנסיית 'פטררס הקדוש בקריאת התרנגול' ( in Gallicanm ) הנזכרת כמעט בכל התיאורים . " במאה הי"ג שוב נזכר לעתים קרובות בית כיפא "" . הציון 'קבר דויד ומלכים אחרים' מופיע כאן לראשונה . זוהי , כפי הנראה , מסורת ביזאנטית שנתקבלה אחר כך גם אצל המוסלמים והיהודים . היא נזכרת במאה הי"ב על ידי ריימונד מאגילר ועל ידי פךטלוס . " במקביל למסורת זו היו גם מסורות שהצביעו על קברי המלכים בבית לחם ובגת שמנים . בתקופה הצלבנית נסגר המקום בפקודת הפטריארך , על פי דבריו של בנימין מטודילה " _* , ח וראה בעניין זה : פראוור , תולדות , ב , עמ' 196 הערה , 56 שם הוא מראה כי אין עדויות של ממש לביצורה של העיר מחדש בידי פרידריך השני . וראה י י מי ברושי , ? אלמלכ אלמעט'ם עיסא . משקם חומות ירושלים והורסן — עדותה של כתובת חדשה , ' ארץ ישראל , יט ( תשמ"ז , ( עמ' ; 301-209 י' דרורי , 'ירושלים בתקופה הממלוכית , ' פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , בעריכת ב"ז קדר , ירושלים תשל"ט , עמ' 151-2 ; וראה לעיל בכרך זה , הפרקים 'בין נוצרים , מוסלמים ומונגולים , ' וכן 'הטופוגראפית והמימצא _הארכיאולו גי . ' . London 1898 , pp . 74 n .. 324 F . I . Bliss , Excavations at Jerusalem 1 X 94-1897 , 111 בליס ודיקי מייחסים חומה זו לפרידריך השני אך טענה זו אינה מבוססת דיה _> ראה בהערה הקודמת . ( נ ראה : ד' בהט , 'מפת מרינו סאנוטו וחומות ירושלים במאה הי"ג , ' ארץ ישראל , יט ( תשמ"זאעמ' ? " . 298-295 כנסיית ציון מופיעה כאן בשם קנאקולום . על פי דבריו של Ricoldus de Monte Crnds 'כנסיית מרים' בהר ציון , שהייתה כנסייה גדולה וחשובה בתקופה הצלבנית , עומדת עתה שוממה ומשמשת אורווה ל'סאראקנים . _' אלה לא הותירו אלא את הקאפלה של רוח הקודש . . ( 1884 . p . 273 Archives cie ! 'Orient Latin I ! . Paris ) הן בורכרד ( לעיל הערה , ( 108 והן ריקולדוס _ןשם _< מציינים שתושביה של העיר מעטים והם חיים כפחד מתמיד מפני _הסארקאנים . ראה : בלדי , עמי . 716-712 ראה : בלדי , עמ' ; 721-720 ס"י ( מוס , ( ' עמ' . 71 בלדי , עמ' . 724-723 בעניין 'קבר דויד' ראה : ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמ' ; 461-457 א' ארסה , 'קבר דוד' בתאורו של בנימין מטודילה , ' ( 1169 ) פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , בעריכת ב"ז קדר , ירושלים תשל"ט , עמ' , 121- 112 שם הוא יוצא נגד הטענה כי קבר דויד היה מצוי דווקא בחדר הסעודה האחרונה . בענין מקורה של מסורת זו , ראה מאמרה של א' לימור , 'קבר דויד בהר ציון ; למקורותיה של מסורת , ' יהודים . שומרונים ונוצרים בארץ ישראל הביזנטית ( בעריכת די יעקבי ויי צפריר , ( ירושלים תשמ"ח , עמ' . 23-11 ספר מסעות 'ר' בנימין' מטודלא ( מהדי אדלר , ( לונדון תרפ"ז , עמ' כה-כו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help