sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:481

מתקופה זו המציגה את העיר כרבוע . " חומות העיר מובלטות בעזרת עיטורים גיאומטריים רבים . גם כאן , כבשאר המפות , יש חמישה שערים , שניים ממזרח ואחד לכל אחת מהדוחות האחרות . לכל שער דלתות המעוטרות בפיתוחים . דלתות כל השערים , להוציא אלו של 'שער הזהב , ' פתוחות לרווחה , ובמיוחד מודגש שערה המערבי של העיר , העולה בגודלו על השערים האחרים . הכתובת על יד השער מציינת כי זהו 'המקום שדרכו נהגו עולי הרגל להיכנס . ' במפות העגולות אמנם מצוינת הכניסה הראשית לעיר במקום זה , באמצעות הדרכים המובילות אליה . בצמוד לחומה מופיעים מבנים , המציינים ככל הנראה מגדלים כחומה . בנוסף על החומה ושעריה מוצגים רק שני מבנים באופן גראפי . אחד הוא מגדל דויד , הניצב בתוך העיר ללא כל קשר לחומה . הוא מצויר באופן סכמאטי ביותר ומקושט בקישוטים גיאומטריים . מתחתיו כנסיית הקבר , מעוטרת גם היא בעיטורים דומים ומצוירת אף היא בצורה סכמאטית . במיוחד מודגש הצלב הגדול המתנשא מעליה . שאר האתרים מצוינים על ידי כתובות בלבד . מקומן של הכתובות אינו מדויק ' כך מצוי חקל דמא , המודגש באמצעות מסגרת , כצפון העיר , ואילו כנסיית מרים בהר ציון מצויה בפינה הדרומית מזרחית . קבר מרים מצוין דווקא בקירבת הפינה הצפונית מזרחית . ניכר בעליל כי הצייר לא ראה את העיר בעיניו ואף לא עמדה לנגד עיניו מפה כלשהי של העיר . תיאורו הוא ניסיון לתאר בצורה גראפית את אשר תואר מלולית בחיבורו של טודבודוס "'\ האתרים שבחר הצייר להציג בכתובות אינם תמיד אלו המוכרים ממפות אחרות . במיוחד יש להזכיר את ציון מקומם של המחנות הצלבניים בעת כיבוש ירושלים . רק במפת קמבריי מופיע ציון דומה , המורה על מקום הפריצה לעיר . מערך הכוחות המופיע כאן תואם במידה רבה את ידיעותינו "" . הכוחות היו פרושים כעיקר לאורך החומה הצפונית , שם צרו גוטפריד מבויון ולצדו הפלאנדרים והנורמנים , ולאורך החומה הדרומית , כאיזור הר ציון , שם היו הפרובאנסאלים בפיקודו של ריימונד מסן ז'יל . מעניין הציון — Hie tint cast rum delam m 'לכאן הועבר המחנה ; ' כתובת זו מתייחסת כנראה להעברת מחנהו של ריימונד מסן ז'יל מאיזור שער דויד ( הוא שער יפו ) לאיזור הר ציון , אלא שהיא מופיעה דווקא בסמוך לכתובת — ions siloc 'מעיין השילוח . ' ציונים כגון 'מקדש שלמה , ' 'מקדש האדון , ' מגדל דויד והכנסיות העיקריות , כגון אלו של מרים הקדושה מעמק יהושפט , סטפאן הקדוש בצפון העיר ומרים הקדושה בהר ציון , הם רגילים . יוצא דופן הציון — puna chiusa 'השער הסגור ; ' כינוי זה בא מן הסתם לציין את שער הזהב . מכל שערי העיר במפה זו נקרא רק שער זה בשם . השימוש בכינוי port a chiusa מורה ללא ספק על מוצאו האיטלקי של הצייר , ואף על פי שאיננו מכנה את השער בשמו המקובל ואף איננו מוסיף את ההסבר הרגיל , 'השער שדרכו נכנס ישו ישוב על האתון , ' הוא מצליח להבליט את השער ולרמוז למסורת שאותה הוא מייצג . ראויות לציון המסורות המיוחסות לכנסיית הקבר . הפשטתו של ישו , הכתרתו בכתר הקוצים וקשירתו ( מתי כז ( 31-27 הן כולן מסורות שהועברו לכנסיית הקבר במשך המאה הי"א . '" עד לתקופה 1114 במפת ארץ ישראל של מתיו פאריס ( המאה _הי"גן אמנם מופיעה ירושלים כדבוע , אך מדובר בתרשים סכמאטי ביותר ; ראה ; ; ge (? imbiid 1958 p Vcuigium . a /< 7 /// i . 'h /' , " ?" . יי" תיאור מערך הכוחות הצלבני מופיע אצל טודכודוס 11 . . כמו . יןין a hik 11 < ><< . 111 . ראה : פראוור , תולדות , א , עמי . 141-134 וכן ראה לעיל ככרך זה . בפרק 'הכיבוש 7 . ' ראה : ונסךאבל , ירושלים החדשה , ג , עמ' . 611 , 577

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help