sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

מגינו בולט במיוחד , שכן הוא מסומן בצלב . לחניתו נוסף דגלון מעוטר בצלב , שנקרא . gonfanon הואיל והאבירים שבציור רוכבים ללא כיסוי פנים , ( visor ) יש להניח שהמפה צוירה במאה הי"ב . מתחת למפה כתובת , המספרת על השמחה השוטפת את העיר עם כיבושה על ידי הצלבנים ומכריזה כי היא מסמלת את ירושלים הנצחית העתידה לקום . כתובת זו מדגישה את תחושת התחדשותה של העיר עם הכיבוש הנוצרי . גם כאן , כמו במפת פאריס , מורגש קשר בלתי אמצעי בין העיר ההיסטורית ובין הכיבוש הצלבני והשלטון הנוצרי הנוכחי בירושלים " . פרט נוסף במפה הבולט מייד לעין הוא שני האיורים המופיעים מצפון לעיר ( בשמאל המפה . ( קבוצת אנשים בעלי חזות מרושעת הולכים יחדיו , ודומה כי אחד מהם מחזיק בידו אבן . מתחתם מתואר קדוש שלראשו הילה , הכורע ברך בתפילה . אלה הם היהודים , הסוקלים את סטפאן הפרוטומרטיר ( מעשי השליחים ז . ( 60-54 הכנסייה שנבנתה לכבוד קדוש זה הועתקה ממקומה כדי לפנות מקום לסצינה זו , והיא מופיעה במפה למטה , מעבר _b , 'Mons gaudii ' הוא נבי צמויל . במפה זו , כמו במפות בריסל , שטוטגרט וסנט אומר ( ראה להלן , ( מוקדשת תשומת לב רבה גם לסביבות העיר , והשטח כולו עמוס באיורים ובכתובות . בולט במיוחד רצונו של הצייר למלא את החללים זאת הוא עושה בעזרת הנקודות המוזהבות בתוך העיר ומחוצה לה . מעניינת צורת הצגתו של נחל קדרון — כעין צינור מוארך , היוצא ממעיין השילוח ומסתיים בכנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט . 'צינור' דומה מופיע בהבלטה גם במפת שטוטגרט ( ראה להלן . ( הכנסיות שבמפה מתוארות כולן באופן דומה : לכולן מבנה בעל כיפה מרכזית , שמתחתה שוליים מוזהבים עגולים או מזווים . לצד המבנה המרכזי מופיעים אגפיה האחרים של הכנסייה . חומות העיר הן בעלות קצה משונן כמו במפות האחרות , אך שורות הנדבכים שבחומה אינן מצוינות . שער הזהב הסגור צבוע במפה זו בזהב , ואילו השערים הפתוחים צבועים בשלל צבעים אחרים . מערך רחובותיה של העיר זהה לזה שבמפות פאריס , שטוטגרט ובריסל . מגדל דויד , שהופיע במפת פאריס כחלק מ'שער דויד , ' מופיע כאן , כמו ביתר המפות ( ראה להלן ) בנפרד בתוך הרובע הדרומי מערבי של העיר . המגדל שונה בעיצובו מכל המבנים האחרים במפה , ומייד ניתן להבחין כי מדובר במצודה מבוצרת . מיוחדים במינם שלושת החצים המזדקרים ועולים מתוך המצודה . במפה זו , שלא כבמפות פאריס , שטוטגרט , פירנצה , בריסל וסנט אומר , מופיעה רק כנסיית הקבר כעיגול , ואילו ' מקדש האדון' מוצג באופן חזיתי . האתרים המופיעים במפה זו ובבאות אחריה רבים ומפורטים יותר : בסביבות הר הזיתים נזכרות מספר מסורות : _^) _'jmn _n"Vi 7 ' — Ascensio Domini _ _n _DKp — Ihesu trans torrentem Ccdron Recessus ;( 19 _TD / 07772 ; 51-5 O 'חציית ישו את נחל קדרון' ( יוחנן יח _nnnx ' — Villa Gethsemani ;( 1 ( או כפר ) גת שמנים' — ביטוי שמקורו ב'ברית החדשה " . ' במדבר יהודה אנו מוצאים לצדו של 'ההר הנישא' את יריחו , ומעבר לשולי המפה — 'Locus quadragesime' מקום ארבעים ( הימים ) — המקום במדבר שבו צם ישו ארבעים יום ונוסה לראשונה על ידי השטן ( מתי ד 4-1 ועוד . ( כאמור לעיל ( ראה מפת פאריס , ( מקום הניסיון הראשון זוהה במעלה הקרנטל , ומתקבל על הדעת אפוא , כי כתובת זו , אף על פי שהיא מעבר לשולי המפה , מקומה ליד ציון 'ההר הנישא' . Mons excelsus — 62 ראה לעיל , בדיון על מפת פאריס . יי < מתי כי quae didtur Gethsemani' 'Tune venit Jesus cum illis in vilkim : 36

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help