sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:443

הטמפלארי , ששכן במקום זה . המונח _וח 111 _קוז _^ _ז במשמעות — ecciesia כנסייה , מופיע במפה זו ובמפות אחרות ( כך — Tempium Anne כנסיית אנה הקדושה ; — Tempium S . Marie שמה של כנסייה זו עד בניינה מחדש בתקופה הצלבנית " , במפות האג וקופנהאגן — Tempium sancte crucis ; שמה של כנסיית הקבר במפת קרםנהאגן ; Tempium s . Georgii במפת שטוטגרט . ( שער דויד , Porta David — הוא שער יפו , נקרא כך כבר מן התקופה הביזאנטית , אז קיבלה המצודה את השם ' מגדל דויד " . ' ברובע הצפוני מזרחי של העיר מצוינת בריכת בית חיסדא , המכונה בדרך כלל piscina ( בריכה ) בלבד , אך נקראת כאן בשמה המלא . ברובע זה , ליד הצטלבות הרחובות הראשיים , מצוין מקום מושבם של חלפני הכספים , שהיה במרכז העיר ליד השווקים , שם ישבו חלפנים פראנקיים וסוריים . כאמור , בניגוד לשאר המפות , הרובע הדרומי מערבי נשאר ריק במפה זו . ברובע הצפוני מערבי מצוינת כנסיית הקבר , וסביבה גדר התוחמת את חצר הכנסייה ושער הכניסה אליה . גדר כזאת מצויה גם במפות של האג , בריסל וסנט אומר . הגולגותא מצוינת על ידי צלב בולט ליד שער החצר ( צלב המופיע גם במפות האג וסנט אומר . ( בקירבת ג ולגותא מצויה האבן שנבקעה _nnx — ( lapis _sdssus ) מהאבנים שנתבקעו על פי המסורת הנוצרית בזמן צליבתו של ישו ( מתי כז . ( 51 יוחנן מווירצבורג מספר שהיו רגילים להראות בקע זה בסלע הקלבאריה עצמו ; 4 י במפות העגולות דומה כי האבן מופיעה מחוץ לקלבאריה , אם כי קשה לומר זאת בביטחון . ליד כנסיית הקבר מופיעה 'הכנסייה הלטינית' , ecciesia latina — שהיא כפי הנראה כנסיית מרים הקדושה הלטינית של ההוספיטאלרים _" . העובדה שכנסייה זו מופיעה במקומה הנכון במפות אלו , ואילו במפות האחרות היא מועתקת מטעמי נוחיות לרובע הדרומי מערבי , עשויה להעיד על קירבה מיוחדת של מפה זו למקור . האתרים בסביבותיה של העיר מעטים יחסית במפות אלו . בצפון מערבה של העיר נמצא — Gaudii Mons הר השמחה , או כפי שנקרא בצרפתית , Momjoye הוא נבי צמויל . השם ניתן למקום כיוון שממנו השקיפו הצלבנים לראשונה אל ירושלים . בתקופה הצלבנית נוסד בנבי צמויל מנזר של נזירים פרי מונסטראטנזים . ראה : בלדי , עמ' . 577-575 ראה : אבל ( לעיל , הערה , ( 48 עמי . 34 סיפור נסו של ישו במקום זה מצוי ביוחנן ב . 15-2 השם מצוי בשלוש צורות — Beihsaida 1 ככל הנראה סירוס , בהשפעת בית צידא שליד הכנרת ; Bethzeta , Bethesda ( וראה ; בלדי , עמ' 572 הערה . ( 1 אין ודאות באשר לשם המקום בעברית . השם המקובל ביותר — בית חיסדא — אינו מופיע במקורות העבריים . יש טוענים שהשם הוא בית זיתא , על שם הנחל העובר במקום . החוקר ז '" ט מיליק הציע לקרוא בית אשדא , הואיל ושם דומה נתגלה _ב'מגילת הנחושת . ' לסקירה מפורטת בעניין מקור השם ראה : Gospel According to John 1-12 , The Anchor Ribic . r . f . Brown . The . New York 19 M _1 . pp . 206-207 לאחרונה הועלתה הצעה לפרש את השם 'בית חיסדא' כבית תועבה , לאחר שנתגלה בחפירות במקום מקדש של אסקלפיוס . ראה _בענין זה : r . m . Mackowski , , ' . Jerusalem 30 a . d . — a New Map שהופיע בספר הקונגרס הארכיאולוגי השלישי בישראל , ירושלים , 1975 עמ' 27 ואילך . M אצל טובלר , תיאורים , עמ' . 144 " על הכנסיות באיזור זה ראה : י' פטריך , _'המיבנה של רובע המוריסטן בירושלים בתקופה הצלבנית , ' קתדרה , 33 ( תשמ"ד , ( עמ' . 16-3 דיון נרחב על כך ראה לעיל , בפרק 'הטופוגראפיה _והמימצא הארכיאו לוגי , ' י'י ראה : פראוור , תולדות , א , עמי 550 ; 132 הערה . 49

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help