sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:432

מעבר לרחוב סטפאן הקדוש , בפינה הצפונית מזרחית של העיר , מצוי הרובע שנקרא בתקופה הצלבנית 'רובע היהודים' או 'שכונת הסורים . ' אף כאן מספר כנסיות . האחת היא 'כנסיית מרים המגדלית _" , ' שבה שכנו היעקוביטים בתקופה הצלבנית . כנסייה מזרחית נוספת ברובע זה היא כנסיית ברתולומיאוס הקדוש . שתי הכנסיות הללו נזכרות במפה זו בלבד . גם אלה , כמו שלוש הכנסיות הקטנות ברובע הנוצרי , מופיעות כבסיליקה ולה צריח אחד . לעומתן בולטת 'כנסיית אנה הקדושה' אשר לה שני צריחים . כנסייה זו נבנתה מחדש בתקופה הצלבנית ואף היתה קשורה לבית המלוכה " . מדרום לרחוב יהושפט מצויה 'כנסיית המושיע הקדוש' . Ecciesia s . Saivatoris — שם זה ניתן על פי דבריו של יוחנן מווירצבורג דווקא לכנסיית גת שמנים , אך אין אנו מכירים כנסייה כזאת בתוך החומות . ברובע הדרומי מערבי של העיר מצוינת רק כנסייה אחת — 'כנסיית סבא הקדוש . ' בולטת בחסרונה , בסמוך לה , כנסיית יעקב הקדוש הארמנית . ברובע הדרומי מזרחי של העיר בולטת כיפת הסלע , שהיא המבנה הגדול ביותר במפה כולה . למבנה שני שערים , אחד — porta aurea 'שער הזהב' — בחומתה המזרחית של העיר , ואחד — speciosa porta 'השער היפה' — בתוך העיר . מקור האבחנה בין שני השערים בתקופה הצלבנית . קודם לכן התייחסו שני שמות אלה לאותו שער — זה המצוי בחומה המזרחית של העיר ( הזהה לחומה המזרחית של הר הבית ; השער קרוי בפינו 'שער הרחמים . ( ' מקור השם ב'ברית החדשה' ( מעשי השליחים ג , ( 10 , 2 שם קרוי השער , _6 _upa dbpaia שפירושו השער היפה , ומכאן הלטינית speciosa או ; puichra השם porta aurea ( שער הזהב ) נובע כנראה מן הדמיון בצליל בין c _& paia ל , aurea ולא קשה להבין כיצד הפך 'השער המפואר' ל'שער הזהב . ' בתקופה הצלבנית דבק הכינוי porta aurea בשער בחומה המזרחית שדרכו נכנס ישו לירושלים על פי המסורת , 36 ואילו _pmnn speciosa porta לשער הכניסה המפואר שהוביל להר הבית ממערב , היום שער השלשלת ( באב אלסלסלה . ( הצלבנים זיהו שער מפואר זה עם שער ניקנור , הנקרא 'מפואר' ב'ברית החדשה 37 . ' על פי מסורת אפוקריפית היה שער הזהב מקום מפגשם של יואכים ואנה , הוריה של מרים אם ישו . י בתקופה הצלבנית היה שער זה סגור כל ימות השנה ; הוא נפתח רק ביום ראשון של כפות התמרים ובחג הרמת הצלב הקדוש . כיפת הסלע כונתה בפי הצלבנים 'מקדש האדון' . Tempium Domini — האומן צייר את המבנה כיד הדמיון הטובה עליו ואף הוסיף לו שלושה צריחים . מדרום למבנה נראה כי ניסה לצייר את גרמי המדרגות המובילים אליו מכמה צדדים . בפינה הדרומית מזרחית של הר הבית מופיע מסגד אלאקצא _, שנקרא בדרך כלל 'מקדש שלמה' , Tempium Saiomonis — אך במפה זו הוא מופיע ' - ' L ; 1 citez de Je ' rusalem m m : JIM " . 443 ' _13 _V . _K ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' 34 . 182-181 ראה : בלדי , עמ' . 688-687 lf ראה : בלדי , עמ' ; 551-545 ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמי '' . 836-832 י ראה ; בלדי , עמ' 548-547 ( תיאודוריך 544 ;( ( _זיוולףן ; 547 ( יוחנן מווירצכורג , _rw _dv 37 . ( היו עדיין מי שהחזיקו במסורת הקדומה : Petals Diaconus כותב בשנת asinae' unde Dominus intravit sedens super pullum Tempium Domini ab oriente est porta speciosa 'Subtus : 1137 ( בלדי , עמ' . ( 546 כמוהו גם האב דניאל , שם , עמי ; 547-546 והשווה : רבא ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' . 39-38 "יי remaniemems latins _, Paris 1910 . p . 292 E . Amann , Lc Protoe ' vangile de Jacques et ses

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help