sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:428

פריצתה של החומה הצפונית על ידי הצלבנים . טענה זו אינה משכנעת , ונראה כי צודק היידנרייך , הסבור כי המפה צוירה לאחר בנייתה מחדש של כנסיית הקבר ולפיכך תאריכה הוא סביב . 1150 כפי שנראה להלן , מחברה של המפה הכיר היטב גם את האתרים השייכים לכנסיות המזרחיות ואין זה מפליא , אם כן , שבחר להשתמש דווקא בשם היווני של כנסיית התחייה — אנסטאסיס . במפה מופיעות גם כנסיות שנבנו מחדש על ידי הצלבנים , כגון s . Maria Montis Syon או . stephani Ecciesia s . בניגוד למפות האחרות , לא צוינו במפת קמבריי המסורות הנוצריות בכל אתר ואתר . ציונים אלה , שהם כה שכיחים במפות האחרות , כגון 'השער דרכו נכנס ישו כשהוא רכוב על האתון , ' חקל דמא , 'המקום בו חצה ישו את נחל קדרוך , 'המקום בו ניסה השטן את ישו , ' וכדומה , אינם מופיעים בה . במקום הקנאקולום , הוא מקום הסעודה האחרונה , המופיע בהבלטה במפות האחרות , מצוינת במפה זו כנסיית מרים הקדושה בהר ציון , והסעודה האחרונה אינה מוזכרת כלל . את מקומן של המסורות הנוצריות תופס מספר רב של כנסיות ואתרים צלבניים שאינם מצויים כלל במפות האחרות ו ובחלקם אינם מופיעים אף בתיאוריהם של עולי הרגל . במיוחד יש לציין את הכללת כנסיותיה המזרחיות של ירושלים במפה ( סבא הקדוש , ברתולומיאוס הקדוש , כנסיית מרים המגדלית , כנסיית אברהם הקדוש , ( את מצודת העיר , חצר המלך , מגדל טאנקרד , והצלב המציין את מקום פריצת החומה , שתיאורם המפורט מעניין ביותר . אין ספק , כפי שכותב רריכט , כי הצייר הכיר את ירושלים וציירה ממראה עיניים ולא מתוך ציור או תיאור כלשהו . ' הדבר עולה בבירור לא רק ממספרם הרב של האתרים וממקומם המדויק במפה , אלא גם מן התיאור המעניין של הטופוגראפיה סביב העיר : ממזרח לעיר מתנשא הר הזיתים וממערב הר ציון , שדומה כאילו צויר בעזרת קווי גובה . רשת הרחובות , מערך הביצורים והמבנים עצמם מתוארים בפירוט רב הרבה יותר מאשר בכל מפה אחרת . אף על פי כן , קשה להסכים לדעתו של היידנרייך כאילו מטרתו העיקרית של הצייר היתה להציג בפנינו מפה מדויקת של העיר , או ציור מדויק ומציאותי של המונומנטים שלה ' * . אין ספק כי אילו רצה בכך , יכול היה הצייר לעקוב אחר קו החומה של העיר ביתר דיוק ולצייר את רחובותיה הראשיים באופן מציאותי יותר . היידנרייך עצמו מציין כי בלהט שמחת הבניין הצלבני הוסיף הצייר צריחי כנסיות רבים שלא היו קיימים במציאות '" . דומה כי דווקא נקודה זו רומזת כי עניינו העיקרי של הצייר היה להציג בפני הצופה עיר יפה ומפוארת , הנשלטת על ידי צריחי כנסיות . שיקולו העיקרי היה אפוא אסתטי , ובכך הצליח . יש במפה תיאור מפורט של העיר וסביבותיה . כבר הזכרנו שהיא מבליטה את השטח ההררי בסביבות העיר . המפה משופעת באתרים רבים מחוץ לחומות . ממזרח לעיר , בעמק קדרון , מצוינים מבנים מספר : — vicus heremitarum 'מושב ההרמיטים , ' שבו נהגו להתבודד נזירים רבים בתקופה 14 היידנרייך , עמ' . 8 « 15 שם זה ניתן לכנסייה על ידי הצלבנים . קודם לכן נקראה Ecciesia sanctae Syon ( בלדי , עמ' . ( 629-613 זיוול ף קורא לכנסייה Ecciesia Spiritus Sancti ( שם , עמ' , ( 630 ואילו ההגמון הרוסי דניאל קורא לה כנסיית ציון ( ראה : יי רבא , ארץ ישראל בתיאורי נוסעים רוסיים . ירושלים תשמ"ז , עמי . ( 47 נראה כי רק לאחר שנשלמה בנייתה מחדש על ידי הצלבנים קיבלה את שמה החדש . 6 במפה מופיעים שמות שהם נדירים בתיאורי עולי הרגל , כגון : . Tancredi Curia regis . Stabula Salomonis , Turris שמות אלה אינם מקובצים יחד בתיאור כלשהו , להוציא מפה זו . זאת מוכיח היידנרייך , עמי 7 . 88-87 רריכט , מפות , ( 1891 ) עמ' . 138 "י היידנרייך , עמ' 9 . 89-88 שם , עמי . 86

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help