sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:422

' ) sepuichrum / ecclesia s . Maria קבר / כנסיית מרים הקדושה ' ) ecciesia s . stephani ;( ' כנסיית סטפאן הקדוש ' ) cenacuium : ( ' חדר הסעודה האחרונה ' ) sepulchrum Rachel ' ( ' קבר רחל ' ) exceisus mons [ ( ' ההר הנישא . ( ' אם היה המחבר מלומד או הכיר את העיר , הוסיף לעתים אתרים או הסברים נוספים ? אך התבנית הראשונית המשותפת לכל המפות בולטת לעין . אמנם , אפשר לטעון כי השמות חוזרים על עצמם כיוון שאלה הם אתריה החשובים של ירושלים באותה תקופה ; אך טענה זו אינה עומדת כשמשווים בין המפות העגולות ובין מפת קמבריי , השייכת לאותה תקופה . זו האחרונה בוחרת באתרים שונים ומכנה לעתים קרובות בשמות אחרים לגמרי אותם אתרים עצמם המוצגים במפות העגולות . כך , למשל , 'חדר הסעודה האחרונה' קרוי ' ) ecciesia s . Maria Montis Syon כנסיית מרים הקדושה בהר ציון ? ( ' 'מקדש שלמה' קרוי ' ) Domus militum Templi בית אבירי ההיכל , ( ' ועוד . הוא הרין במפת מונפליה , שבה מופיעות מסורות שונות לגמרי , 0 זזו : מקום הפשטתו של ישו , הכתרתו בכתר קוצים , קשירתו ומאסרו 1 מקום מציאת הצלב על ידי הלנה , טבור העולם , ועוד . במפה זו מופיע גם מערך הכוחות הצלבניים בעת כיבוש ירושלים , שאינו מופיע אף באחת מן המפות האחרות . חיזוק נוסף לטענתנו בדבר תבנית ראשונית משותפת בא ממפת הדרכים העגולה מקודקס הרליאן ( ראה להלן . ( אף על פי שמפה זו עגולה , אין בינה ובין יתר המפות העגולות כל קשר איקונוגראפי ; גם שמות האתרים , מקומם במפה , והמסורות הנזכרות שונים מכל אלה המופיעים בקבוצת המפות העגולות . ה ) הסגנון — מספר אלמנטים סגנוניים בולטים חוזרים במפות העגולות . בולט ביותר אופן ציורה של החומה , בדרך כלל באמצעות מספר מעגלים , שבראשם מופיעות שיני החומה , המופנות ברוב המקרים כלפי פנים . השערים בחומה מוצגים באופן דומה ברוב המפות . בחלק גדול מן המפות מוקפים רבעיה של העיר כבתים קטנים דמויי חיצים — אלמנט סגנוני מיוחד החוזר שוב ושוב . שני המונומנטים העיקריים — כנסיית הקבר ו'מקדש האדון' — מוקפים בדרך כלל במעגל ( כגלל צורתם העגולה או לשם הדגשה . (? נחל קדרון מתואר בדרך כלל כמעין צינור , המתחבר לעתים ישירות אל מעיין הגיחון . גם מבחינת הסגנון , אם כן , ניתן לראות בנקל כי קיים דגם בסיסי משותף . אף על פי כן , טבעי הדבר שהסגנון הוא המרכיב בעל השונות הגבוהה ביותר בין המפות ' שכן כאן יכול יוצרה של המפה להינתק מן הדגם וליצור כיד הדמיון הטובה עליו . כך מוצגת לפנינו לעתים עיר בסגנון אירופי ( מפת פירנצה , ( ולעתים בסגנון צפוני , כמו במפות _קופנהאגן . בחלק מן המפות ציורי המבנים פשטניים ביותר , כמו במפות האג או פאריס ? בזו האחרונה מוצג 'מקדש שלמה' כשני צלבים , העומדים בכעין קערה ; בחלקן האחר הסגנון מעוטר ביותר וכל החללים ממולאים בעיגולים , במשולשים או בצורות גיאומטריות אחרות ובעיטורים פרחוניים למיניהם . לעתים נוספים לעיטורים ולקישוטים גם ציורים , שבהם מופיעים עולי הרגל העושים את דרכם במרחבי ארץ הקודש ( מפת בריסל ) או צלבנים הנלחמים מלחמת חורמה בכופרים . נראה כי כל האלמנטים המשותפים האלה מצביעים כבירור על קיומו של אבטיפוס שממנו שאבו המפות העגולות . 12 אבטיפוס זה נוצר במאה הי"ב , אך המשיכו לחקותו במאות הי"ג-י"ד ואף הט"ו , -י ראה : רריכט , מפות , ( 1892 ) עמ' . 39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help