sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:421

מקובלות ביותר במשך כל ימי הביניים , ובחלקן מופיעה ירושלים כעיגול במרכז . המפורסמות מבין המפות הללו הן מפת הרפורד , ( Hereford ) מפת אבסטורף , ( Ebstorf ) ומפת 'תהילים' . ( Psalter ) וודורד ( לעיל , הערה ( 5 טוען שירושלים מופיעה במרכז רק החל במאה הי"ג , בעקבות עליית מעמדה כמרכז דתי רוחני בתקופה הצלבנית . ייתכן , אם כן , כי מפות ירושלים העגולות אכן שאבו את השראתן ממפות ה _1-0 , ובהמשך אף שולבו במרכזן של מפות מטיפוס זה . ב ) האוריינטאציה — אלמנט נוסף הקושר את קבוצת המפות העגולות למפות r-O ' , 7 הוא האוריינטאציה שלהן . חלקן העליון של מפות ירושלים העגולות , כמו זה של מפות _ה ס-ץ , מופנה תמיד לכיוון מזרח . זאת בעוד שהמפה המרובעת ממונפליה מכוונת כלפי צפון , והמפה המעוינת מקמבריי כלפי צפון מערב . ג _< תוכנית העיר — השערים , הרחובות הראשיים , הדרכים היוצאות מן העיר והמבנים העיקריים זהים בכל המפות העגולות . החלל העירוני שנוצר נפרץ על ידי חמישה שערים , שמקומם זהה בכל המפות : א _< שער סטפאן הקדוש , המצוי במקומו של שער שכם היום , ונקרא כך מפני שבקרבתו עמדה כנסיית סטפאן הקדוש . ב _< שער עמק יהושפט , שפנה לעמק יהושפט ונמצא בקרבת כנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט . ג ) שער הזהב , שדרכו נכנס ישו לירושלים ב'יום א' של כפות התמרים' כשהוא רכוב על אתון ( ראה להלן , הערה . ( 36 ד _< שער הר ציון . ה _< שער דויד , הנמצא במערבה של העיר במקומו של שער יפו היום . הדרכים היוצאות מן העיר זהות גם הן במפות כולן : משער דויד נפרשות באופן סימטרי שתי דרכים : אחת דרומה לבית לחם ואחת צפונה לכיוון ' ) Mons Gaudii הר השמחה , ( ' הוא נבי צמויל . הרחובות הראשיים המצטלבים יוצרים במפות ארבעה רבעים שווים בגודלם י הם נפגשים בדיוק במרכז העיגול , כמקומו של השוק . נוסף על שני רחובות מרכזיים אלה מצוין גם הרחוב המוביל לשער עמק יהושפט , ולעתים גם הרחוב העובר למרגלות הר הבית ומסתיים קרוב לשער סטפאן הקדוש , רחוב שעבר ככל הנראה בתווי _הטירופיאון ( רחוב 'הגיא' של ימינו . ( בתוך מסגרת כללית זו בולטים המבנים החשובים ביותר : כנסיית הקבר ( Sanctum Sepuichmm ) ו'מקדש האדון' . ( Tempium Domini ) אלה מוצגים לעתים קרובות כשני עיגולים המשלימים זה את זה . מבנים נוספים בולטים במיוחד הם 'מגדל דויד' ( Turns David ) ו'מקדש שלמה' . ( Salomonis Tempium ) ד _< אתרים ומסורות — מסורות רבות ואתרים רבים , הן בתוך העיר והן מחוצה לה , מופיעים כמעט באופן קבוע בכל המפות העגולות . בחירתם , מקומם במפה והכינוי שניתן להם זהים כמעט בכל המקרים ומצביעים על הקשר ההדוק בין המפות העגולות . נוסף על המונומנטים העיקריים מופיעים כמעט באופן קבוע ' ) porta speciosa השער המפואר ( ' י ' ) ecdesia s . Anna כנסיית אנה הקדושה ( ' ו ' ) claustrum Salomonis מנזר שלמה ' ) forum rerum venalium ;( ' שולן המכירות ' ) monete cambium ;( ' מקום החלפת הכספים ' ) lapis scissus ;( ' האבן שנבקעה ' ) ecdesia latina ;( ' הכנסייה הלטינית . ( ' מחוץ לחומות מופיעים ' ) ascensio domini / עליית האדון ( ' ו ' ) est jhesus sedens super asinam porta a urea qua ingressus שער הזהב , שדרכו נכנס ישו כשהוא יושב על האתון ;( '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help