sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:420

הוד והדר מלכותיים . מראה ירושלים , העיר בעלת המסורת הנוצרית המפוארת , הנבנית והולכת תחת שלטון נוצרי מתחדש , עוררה תחושת גאווה בלבותיהם של הנוצרים במערב ובמזרח , ותחושה זו באה לידי ביטוי בולט במפות הללו . ארכע עשרה המפות השייכות לקבוצה זו מתארות את תקופת השלטון הצלבני בירושלים . אין בידנו שום מפה המתארת את העיר במאה הי"ג . דימויה של העיר הנוצרית המתחדשת התנפץ עתה , ושוב לא היה אפשר להציגה בפני הנוצרים במערב כפי שהציגוה עד כה . דומה כי השתיקה מעידה כאלף עדים על המבוכה שבה נמצאו הצלבנים במזרח ותומכיהם במערב . קבוצת המפות המתארות את ירושלים הצלבנית נחלקת לשני סוגים עיקריים ; א ) קבוצת המפות העגולות — אחת עשרה במספר — הדומות זו לזו כבר ממבט ראשון ; ב ) שלוש המפות הנותרות — מפת קמבריי המעוינת , מפת מונ ? ליה המרובעת , ומפת הרליאן , שהיא אמנם עגולה אך שונה באופן מובהק משאר המפות העגולות . שלוש המפות האלו עומדות כל אחת בפני עצמה ואין כל דמיון ביניהן לבין אחת מן המפות האחרות . נשאלת השאלה : האם נובע ריבוי המפות העגולות מתפיסה מסוימת של העיר שרווחה במאה הי"ב , או שמא היה קיים אבטיפוס אחד עגול , שממנו ינקו במישרין ובעקיפין כל יתר המפות ? להלן נעמוד על המכנים המשותפים של המפות , ננסה להראות כי אכן שאבו מ'מפת אם' מקורית אחת , ואף לעמוד על הגניאלוגיה שלהן . א _< העיגול — צורתן העגולה של המפות היא תכונתן הבולטת ביותר . המעגל היוצר את חומות העיר מודגש כמיוחד ומפריד הפרדה גמורה בין החלל העירוני ובין מה שמחוצה לו . בתוך המעגל בולטים שני רחובותיה הראשיים של העיר , החוצים זה את זה ויוצרים כעין צלב במרכזה . אילו רצה המחבר להציג תוכנית סכמאטית של העיר , טבעי היה שיציג את חומות ירושלים דווקא במרובע ולא כמעגל . במאמרו 'ההצטלבות בין החומות' עומד רוברט לופז על חשיבותן של שתי הצורות הללו לאיפיון העיר . העיגול ובתוכו הצלב היתה האידיאוגראמה בכתב ההיירוגליפי שסימלה את העיר . הצלב סימן את הצטלבות הדרכים — מרכז התקשורת , ההתוועדות והמסחר העירוני , והעיגול סימל את חומות העיר . שני האלמנטים יחד יצרו תחושה של התכנסות כלפי המרכז העירוני . החומות וההצטלבות המשיכו להיות סמליה של העיר גם בימי הביניים " . חומות העיר יצרו חלל מוגדר , שבתוכו יכלה להתנהל הפעילות העירונית . הן העניקו את תחושת השותפות והקשר בין תושבי העיר והגנו עליהם מפני העולם החיצון . מ' אבי יונה "' העלה את ההשערה כי מפות ירושלים העגולות נוצרו בהשפעתן של מפות העולם העגולות , המכונות מפות . ( Orbis Terrarum ) t-o מפות ה _-0ז " מכונות כך על שום צורתן העגולה ( כאות ( o ו המעגל החיצוני הוא האוקיאנוס המקיף את העולם כולו , ובתוכו מחולק העולם בכעין 1 לשלוש היבשות — אסיה , אפריקה ואירופה — על ידי הנילוס , הדון והים התיכון . מפות ה _-0ץ'היו 346-351 . קין m Harmondsworth 1966 , אבי יונה , עמ' " . 61 ראה : 41-44 and enlarged by R . A . Skeltori . London 1964 , pp . L . Bagrov / . Historyof Cartography _, revised 7 ראה : רריכט , ( 1892 ) עמ' . 39 ? _' ' ראה : v & . I . Burchard . Cambridge , Mass .. 1963 . pp . 27-43 _WMs ' , The Historian amithe City , ed . O . Handlin R . S . Lope / . The Crossroads within the השווה : I .. Mumford . The City in History ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help