sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:419

מה היתה מטרתן של מפות אלו ? האם אמורות היו לשמש כמורה דרך לעולי הרגל , כדי שהללו יוכלו באמצעותן למצוא את דרכם בעיר ולהגיע לאתרים נוצריים חשובים או לאכסניות של המסדרים השונים ? מבט במכלול המפות המונח לפנינו מפריך השערה זו מכל וכל . המאמץ הרב שהושקע במפות הללו לא היה מכוון כלל למיפויה המדויק של העיר . הטענה כי ציירי המפות היו חסרי הכשרה טכנית וידע מספיקים , ולכן חסרות המפות כל קנה מידה ומרחק , אינה מתקבלת על הדעת . העיגול המושלם המסמל את חומרת העיר ברוב המפות , הריבוע במפת מרנפליה , או המעוין במפת קמבריי , בוודאי אינם מתיימרים להציגן באופן ריאליסטי ; מבט חטוף מראה שהמבנים המצוירים במפות אינם מנסים כלל לחקות את המציאות וכי הרחובות , המשורטטים בשני קווים ישרים מצטלבים , אינם מנסים לעקוב אחרי פיתוליהם של הרחובות בירושלים הצלבנית . לעתים קרובות מועברים מבנים ממקום למקום כדי לפנות מקום לחשובים מהם . אילו עשו עולי הרגל שימוש במפות הללו קרוב לוודאי שהיו תועים בדרכם . ברור , אם כן , כי לא היה כאן ניסיון לצייר מפה של העיר במובנה המודרני של המלה , מפה הנותנת תיאור מדויק ופרופורציונאלי של העיר על חומתה , בתיה ורחובותיה . מטרתן של המפות הללו היתה אחרת . הן צוירו על מנת ליצור דימוי מסוים של ירושלים — זו ירושלים המערבת מסורת נוצרית ומציאות צלבנית — ועל מנת להמחיש את השלטון הנוצרי המתחדש בירושלים של ישו . מבחינה זו שונה מעמדה של ירושלים משאר אתריה של ארץ הקודש . אמנם , המסורות הנוצריות תופסות מקום חשוב גם כתיאור האתרים הללו , אך יחד עם זאת ניכרת התעניינות גוברת במציאות הקיימת : בגיאוגראפיה , בהיסטוריה החילונית ובחיי היומיום . תופעה זו כמעט שאינה קיימת לגבי ירושלים של המאה הי"ב " . ציירי המפות ניסו להעניק למתבוננים במפות את התחושה כי ירושלים הצלבנית המתחדשת היא אותה ירושלים של כל המסורות וכל המאורעות שהתרחשו למעלה מאלף שנה לפני כן . לשם כך בחרו להציג את האתרים המקודשים למסורת הנוצרית ולצדם המבנים הצלבניים החשובים . עניינם לא היה בהצגת העיר לפרטי פרטיה או בציור המבנים בצורה ריאליסטית , והעיר שציירו לא היתה העיר שנגלתה לנגד עיניהם י שכן בין האתרים ישנם רבים המציינים את מקומות התרחשותם של סיפורים מקראיים שהיו חלק בלתי נפרד מן המסורת הנוצרית י כך נקרא לעתים שער דויד ( הוא שער יפו ) בשמו המקראי 'שער הדגים' ( נחמיה ג ג ;( הדרך לבית לחם קרויה 'דרך בית לחם אפרתה ; ' בית לחם מכונה 'בית לחם יהודה' ונכי צמויל — מצפה . צפונה מעט לכנסיית מרים בעמק יהושפט מצויה , Hay הלא היא עי , ולידה רועה יעקב את עדריו . ירושלים מוצגת במפות המהודרות הללו כעיר מפוארת שהיא עירוב של היסטוריה ומציאות . זהו דימויה של ירושלים שאותו רצו הציירים להעביר לנוצרים שמעבר לים , מראה שהלהיב ללא ספק את הדמיון . המביט במפות הללו , על שלל צבעיהן ועיטוריהן , רואה לנגד עיניו עיר בעלת בניינים מפוארים שבה שולטים צריחיהן של הכנסיות הרבות ; עיר צלבנית אפופה במאורעות העבר וקורנת f רריכט , מפות , ( 1891 ) עמ' ; 12-11 גישה זו נוקט גם . ( 1985 ) , pp . 510-521 Associationof American Geographers , LXXV ( 4 ) Space in Medieval World Maps ' , Annalsof the David Woodward , 'Reality , Symbolism . Time and וודוורד טוען שמטרתן של מפות העולם שצוירו בימי הביניים לא היתה לספק מידע גיאוגראפי אלא להעביר מסרים דידאקטיים , היסטוריים ודתיים ( ראה במיוחד עמודים Mittei / iks Instituts fur 6 ' sterreichische Weltbildes unter dem Einfluss der Kreuzziige' , P . Kletler , 'DieGestaltungdesgeographischen / 7 _AT 7 6 . ( 515-512 ungen _Geschichisforschunt ; , lxx ( 1962 ) , pp . 304-310

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help