sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:411

הארצית היא השתקפות ודגם לירושלים השמימית . מן המאה הי"א מוכר תיאור של ירושלים השמימית בצורת ריבוע , מורכב מחומות ושערים , ובמרכזו דמות של ישו המחזיק בידו צלב , לרגליו השה וארבעת מעיינות גן העדן . התיאור הזה מקשט את הקימור המערבי בכנסיית המנזר Monte sopra Civate S . Pietroal ( ראה להלן " . ( התיאורים הלא קרטוגראפיים של ירושלים הנוצרית במאות הי"ב והי"ג אינם מושפעים כלל וכלל מן המראה המציאותי של ירושלים . נראה כי האמנות המערבית המשיכה ופיתחה את מסורת ימי הביניים הקדומים , מבלי להתייחס למסעי הצלב ולאפשרויות החדשות שנוצרו למפגש עם בירתה של ממלכת ירושלים הצלבנית . תיאורי ירושלים בתקופה שלאחר מסעי הצלב הראשונים מבוססים על סכימות איקונוגראפיות מוכרות מאיורי ספר 'חזון יוחנן' והפירושים של ביאטוס מליאבנה מן התקופה שלפני המאה הי"ב . במאה הי"ב והי"ג רבים הצירופים , האסוציאציות והדגשים החדשים , אבל הצורות הבסיסיות הן ישנות ומוכרות . חומות העיר , המחולקות באופן סימטרי על ידי שערים , כמו בכתב יד 'חזון יוחנן' מבאמברג ( איור , ( 2 מועתקות לחפץ תלת ממדי , המתאר אף הוא את ירושלים השמימית ; הנברשת . נברשת אחת שרדה מן המאה הי"ב , בקתדראלה של אאכן ( איור , ( 8 והיא דומה מאוד לנברשת של הבישוף Tassilo בקתדראלה של הילךסהיים ( Hiidesheim ) ( איור , ( 9 מסביבות השנה '" . 1060 בעצם היותם נברשות ממחישים שני התיאורים המיוחדים האלה של ירושלים בצורה בולטת גם את מקורה השמימי של העיר ( הן תלויות בחלל הכנסייה ) וגם את היותה מקור אור ( חזון יוחנן כא . ( 23 שני הרעיונות האלה , שמקורם ב'חזון יוחנן , ' מתייחסים באופן בלעדי לירושלים השמימית והם מנוגדים לירושלים היהודית , שהיא ארצית ומקבלת אור מבית המקדש המצוי בלבה ( שם כא . ( 22 רוב התיאורים של ירושלים הנוצרית בימי הביניים המאוחרים מבוססים על צורת הריבוע , שכה מתחלקים שנים עשר השערים שלושה לכל צלע . אף על פי שמקורה הכתוב של הצורה הזאת מצוי כבר ב'חזון יוחנן' ( פרק כא , ( היא שולטת בכתבי היד המאוירים שבסיסם הכתוב הם הפירושים של ביאטוס מליאבנה ( איור . ( 10 באפוקליפסה מן המאה הי"ג , מן הספרייה העירונית בטולוז י ( איור , ( 11 מופיעה אותה הסכימה , שבמרכזה שולט ישו בעיגול ( dipeus ) המוקף על ידי ארבע חיות האפוקליפסה . בתוך העיגול , מימינו של ישו המברך , עומד השה , ומשמאלו כדור הארץ שבמרכזו הצלב ועליו הצלוב . ישו יושב על מבנה ארוך מקורה — ספק קבר , ספק חומה של עיר . השה והצלוב _Zograph , VIII ( 1977 ) . pp . 5-9 ; idem . 'Fa . Ic ' rusalcm Y . Christe , 'Fc Christe mi roscau tic Civate _" . A " /
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help