sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:400

כא-כב . בתקופה שלאחר הכיבוש המוסלמי והניתוק שחל בעקבותיו בין הנצרות המערבית לבין ירושלים , גבר חלקם של התיאורים הסמליים של ירושלים השמימית , שאין בהם כל זכר או רמז למציאות הגי ארגראפית או ההיסטורית של ירושלים שבחבל יהודה . בתקופה הזאת שולטות בתיאורים החזותיים של ירושלים הצורות הגיאומטריות המושלמות — העיגול והריבוע — והתיאורים שהשתמרו מופיעים ברובם במסגרת איור הטקסט של 'חזון יוחנן' או הפירושים של ביאטוס מליאבנה . חידוש השליטה הנוצרית על ירושלים ב 5 ו ביולי 1099 הביא עמו תמורות בתחום התיאורים החזותיים , שמקורן בתקופה הנוצרית והביזאנטית המוקדמת . נראה , אפוא , שהתקופה הצלבנית בנתה גשר אל המסורת הנוצרית הקדומה מבחינת התפיסה והגישה אל ירושלים . עם זאת , התיאורים הצלבניים של ירושלים קלטו גם את העבר המוסלמי , כלומר , את המציאות הפיסית של העיר שנכבשה , וגם עשו שימוש בסכימות הגיאומטריות לתיאור עיר האלוהים , שהיו נהוגות באמנות המערבית לפני מסעי הצלב . שילוב כל היסודות האלה בא לידי ביטוי מובהק במפות הצלבניות של ירושלים , ובמיוחד בארבע מפות שהקרבה ביניהן מאפשרת דיון משותף . מדובר במפות הבאות : שלושה העתקים של , Jerusalem ' 'Situs שהופיעה במקור בלוויית פרפראזה אלמונית של הכרוניקה של פולק משארטר \ שלושת ההעתקים שייכים לשלושה כתבי ידשונים מן המאה הי"ב : אחד בסנט אומר "; השני בבריסל "' ( ראה ראה הפרק המוקדש לתיאורי ירושלים באמנות הביזאנטית בספר ירושלים , התקופה הרומית ביזאנטית ( בהכנה ;( ועוד : קוחנל , מירושלים הארצית לשמימית ; Likeness Early Christian Representation of Jerusalem , ' B . Kuhnel , 'Earthly or Heavenly ? An The Israel Museum Journal . V ( 1986 ) , pp . 57-66 tie Inspiration in Christian Medieval Imagery ' , and Vision : Loca Sancta Tradition and Apocalyp- Boreas , VIII ( 1985 ) , pp . 127-142 ; idem , הניתוק לא היה גמור ; במיוחד , בזמנו של קארל הגדול התקיימו קשרים בין אאכן בירתו לבין ירושלים . ראה : ס"י ( מוס , ( ' בעיקר עמ' 274 , 52-48 ( וכן ראה במפתח שם , 'קארל הגדול k . Hauck ( ed . ) . Das ;( ' Charlemagne , Rome and Jerusalem ' , 1974 ( esp .: K . Schmid , 'Aachen und Jerusalem' ); Hinhardkreuz , Vorlrage und Sludien , Gottingen pp . 792-809 Revue beigede philologie el dhistoire , LIX ( 1981 ) , A . Grabois , מכל הפירושים שנכתבו ל'חזון יוחנן' החל בסוף המאה הגי ואילך , זה של הנזיר הספרדי ביאטוס מליאבנה הוא המפורסם כיותר , ומכאן הסבר למספר הרב יחסית של כתבי היד ששרדו ממנו , המכילים גם איורים ( כשלושים כתבי יד מן התקופה שבין המאות הי - ' ט"ז , רובם מן התקופה שלפני . ( 1200 ביאטוס כתב שתי נוסחאות של פירושים , אחת בשנת 776 והשנייה בשנת . 784 כתבי היד המוקדמים ביותר שהגיעו לידינו הם מן המאה הי , ' ראה ן 1931 P . K . Klein Der altere Beatus-Kodex Vitr . 14- Problem der Bealus Handschrificn ) . l-II , Munster schen unit alichrisllichen Bibel-lllusiralion ( Das Die Apokalypse des HI . Johannes in der _allsptmi- Apoccdypsinlibriduodecim , Roma 1930 ; W . Neuss . H . A . Sanders ( ed ) , Beutiin , ; XIV secolo . Milano 1983 3 ) . Immagini delta Gerusalemme celeste dal III al Perer ( ed . ) , La dimora di Dio con / m ! Uomini ( Ap . 21 . Fevrier — 3 Mars 1976 , Geneva 1979 ; M . L . Gatti Actes du Colloque de la Fondation Hardt 29 exe ' ge ' liques el iconographiqucs llle-XHIe sie ' cles , York 1976 ; L ' apocalypse de Jean : iradiiions lerei des 10 . Jahrhundcrls , [ -11 , Hiklesheim-Ncw Beulus-llluslralion und der spanischen Buchma- I der Biblioleca National zu Madrid , Sludien zur על מפות ירושלים בכלל ראה בפירוט בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים , ' בכרך זה . ראה להלן , 'מפות ירושלים , ' מפה . 9 ראה גם : מילר , מפות העולם , ג , עמ' , 62 תמונה . 14 ראה : מילר , מפות העולם , ג , עמ' , 62 תמונה Romanik . Kalalog zur Ausslellung des Schniitgen Ornamenla ecclesiae . Kunst und Kiinstler der 115

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help