sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:375

הפרובינציאלית של ארץ ישראל , ושל כתובות לטיניות של הנצרות המערבית , בדומה למה שמוצאים בכנסיית הלידה בבית לחם — כתובות דו לשוניות לטיניות ויווניות . בתיאורי כנסיית הקבר בלבד רשמו שני עולי רגל כמחצית השנייה של המאה הי"ב , יוחנן מווירצבורג ותיאודוריך , 40 כתובות ומעלה . ואך טבעי היה שהצלבנים חגגו את ניצחונם בכיפת הסלע על ידי טיוח פסוקי הקראן , פאר התקופה המוסלמית , וכיסוים בכתובות נוצריות . לא די היה בהכרזה זו בלבד וצריך היה 'להטביל' לנצרות את עצם הבניין , שהפך ל'מקדש האדון' , ( Domini Tempium ) כמו שמסגד אלאקצא שבשכנותו הפך ל'מקדש שלמה' . ( Tempium Saiomonis ) ולא חסר גם הסמל הבולט של הצלב המוזהב אשר קישט את ראש כיפת הסלע . הכתובות הצלבניות בירושלים נכתבו בלטינית , למרות שליטתה המוחלטת של הצרפתית כשפת התקשורת היומיומית . פלישת הצרפתית לתעודות הרשמיות של הצלבנים , שבהן דחקה את רגלי הלטינית , ואף ליצירות ספרותיות , ביניהן כרוניקות צלבניות , היא תופעה המייחדת את המאה הי"ג , שעה שירושלים שוב לא היתה ( מחוץ לתקופה קצרה ) בידי הצלבנים . לפיכך מצויות כתובות צרפתיות בעכו , הבירה החדשה של מדינת ירושלים השנייה , ולא בירושלים . הכתב בכל הכתובות הצלבניות הוא אונציאלי , ( uncial ) באותיות גדולות וכמעט תמיד באותיות רבתי . ( capital ) הכתב הוא 'גותי , ' כפי שרגילים לכנותו : אותיות רבתי מעוכות פה ושם בחלקים מסוימים וראשי האותיות או רגליהן מקושטים . אין בכתב זה ובאותיותיו שום דבר המייחד את האפיגראפיה הצלבנית מבת זמנה במרכזים השונים של אירופה . אף הקיצורים , ( compendia ) שאינם מרובים , הם אלה הרגילים והמקובלים . יש אולי ייחוד מסוים בשילוב האותיות הקטנות ( minuscule ) בין אותיות רבתי , במיוחד האות ו 1 במקום . 11 מעניינת יותר טכניקה של קיצורים , שבה כתובה בתוך האות הרבתי אות רבתי אחרת קטנה יותר . הכתב הוא ברור ועבודת החקיקה נעשתה בידי סתת רגיל ובקי במלאכתו . אמנם כוונתנו בסקירה זו להתרכז רק בכתובות מן התקופה אשר שרדו ממש , אולם נפתח במספר כתובות שאמנם לא שרדו אך צוירו בדייקנות מהמאה הט"ז ואילך והן חשוכות לענייננו . מן הכתובות הידועות שלא נשתמרו במקורן מתייחד מקום לעצמו לכתובות על מצבות הקבורה של שושלת המלכים הצלבניים . שלוש מאלו צוירו כצורה מדויקת כנראה , בין השאר על ידי הוךן . הנזיר הפראנציסקני , שלזכותו נזקפים רישומים חשובים של בניינים כנסייתיים בארץ , משנת 1725 . י הקברים , שישה במספר , נמצאו בכניסה ובתוך ה'ק $ 3 לה של אדם הראשון' מימין לכניסה הראשית של כנסיית הקבר ומתחת לגולגותא . כל המצבות נעלמו בתחילת המאה הי"ט ; יש המאשימים בכך את הכנסייה היוונית האורתודוקסית . שתיים מהמצבות , זו של גוטפריד מבויון ( שנת ( 1100 וזו של אחיו ויורשו באלדוין הראשון , ( 1118-1100 ) דומות _בחיצוניותן ושונות ממצבת הקבר של המלך הינוקא באלדוין החמישי . ( 1186-1185 ) באשר למצבה האחרונה , ידועים לנו כיום גם חלקים מקוריים ממנה שנמצאו , הודות ראה ו ס"י ( מוס , ( ' עמ' 322 ואילך . Terrae Sanclae 1727-1744 , ed . [ :. Hoadc & B . _Eleazarius Horn , lchonographiae _Monumi'Morum . Bagatti . Jerusalem 1962 רשימה מלאה של הפרסומים : סנדולי , מס' 67 ואילך , עמי 53 ואילך Sculpture . Rockefeller Museum , Jerusalem 1987 Jacoby . _Catalogue of a Display of Crusader z . ;

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help