sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

אפיגראפיה ופליאוגראפיה כפי שצוין בפתח פרק זה , בתקופה האיובית חלה מהפכה משמעותית ביותר בתולדות התפתחותו של הכתב הערבי . לאחר כחמש מאות שנה של שימוש בכתב הכופי , ההייראטי , מופיע כתב חדש ושונה לחלוטין . אמנם , הכתב הכופי לא שמר על אופיו המאופק המוכר מהמאה הד ככיפת הסלע , הכתובת הפאטמית מן המאה הי"א במסגד אלאקצא מראה שכתב זה זכה לתוספות קישוטיות , בין בסיומות של האותיות בעזרת זלזלים , עלים וכוכבים , ובין ביסודות אחרים . גם האותיות עצמן שינו מעט מכיוונן . אולם ביסודה נשארה הכתיבה צמודה לחוקיות האותיות הניצבות — כלומר האותיות הארוכות לקו הבסיס , והסגירה המרובעת כמעט של האותיות הקצרות " . הכתב החדש המופיע בתקופה האיוכית הוא הכתב הנסח'י , שנכנס לשימוש במאה הי"ב ואומץ במהירות רבה . הוא הלך והשתלט והפך באופן ברור לכתב המועדף במקום הכתב הכופי . הדברים אמורים בכתב המונומנטאלי של כתובות על גבי מבנים , כתובות בעלות מסר היסטורי או דתי , וגם בכתובות קישוטיות , לצורך המשחק באמנות הכתב והיעד החשוב של האפיגראפיה כגורם קישוטי . להבדיל מן הכתב הכופי מהווה הכתב הנסח'י רצף של שורות כעלות קצביות עיטורית , המבוססת במידה רבה על התעגלות האותיות . אלה יוצרות מעברים רכים בין האותיות הניצבות למעוגלות , בניגוד למעברים המזווים שאיפיינו את הכתב הכופי . לרוב מאפשרים לאותיות הסופיות להיות רחבות יותר , וכך נוצרים כעין חצאי עיגולים לצדן של האותיות הארוכות . כל האותיות מצטיינות גם בעיבוי בראשיתן , בחלקים העליונים , לעומת מעבר של קו דק לעבר התעגלות הסיומת . כמו כן מופיעים במקרים רבים חיבורים , או מעברים , בכעין 'קומה' עליונה , שאינה מסתפקת באותו קו בסיסי ישר שהיה ממאפייני הכתב הכופי . אחת התוצאות היא שלעתים נראית הכתובת ככתובה בשתי שורות אלכסוניות ( איור . ( 19 כתיבה זו גילתה במהרה חיות רבה ושימשה בכל תחומי האמנות . אמנם , לצדה המשיכו לשלב קטעים של כתובות כופיות לצורכי קישוט . שימושים אלה בולטים על גבי דפי קוראן , או כפי שאפשר לראות בשרידים של ציור על קורות העץ שנתגלו במסגד אלאקצא . אך אין ספק שהכתיבה השוטפת נעשתה בכתב המעוגל הקולח — הוא הכתב הנסח'י . יי ראה : רוזן איילון , האמנות , עמ' . 336-334 קראמיקה במרבית החפירות שנערכו בירושלים — ומספרן אינו קטן — נמצאה קראמיקה מוסלמית מימי הביניים המאוחרים . אך למרבה הצער עדיין לא נתבררו החלוקות המפרידות בחומר זה בין התקופה האיובית והתקופה הצלבנית שקדמה לה ; ואף קיימת לעת עתה אי ודאות לגבי ההבחנה בין הקראמיקה האיובית לבין זו שלאחריה , הממלוכית . אמנם הקראמיקה המוסלמית כבר נידונה במספר לא מבוטל של מחקרים . ברם , דווקא התקופה האיובית הקצרה לא סיפקה עד כה בסיס מוצק לקביעת אמות מידה ברורות לגבי הקראמיקה האיובית בירושלים . בשלב זה , אפוא , מן הראוי שלא לעשות קיצורי דרך ולא לקבוע באופן שרירותי הגדרות לקראמיקה האיובית , אלא יש להמתין לתוצאות מחקרים בעתיד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help