sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:367

פסיפסי שיש מוכר בעיקר באיטליה ובסיציליה של ימי הביניים " ' . אין זה מן הנמנע שאף בכך משתקפת השפעת הצלבנים , אף לאחר גירושם מירושלים . קשה להניח כי מדובר בעדות של ממש מימי הצלבנים . מכל מקום , השימוש בטכניקה זו מצומצם , ולהוציא עוד שני קטעים במסגד אלאקצא המזכירים אותה , נראה כי האמנים המוסלמים זנחו סגנון זה . הדגם השליט הוא כעין כוכבים קטנים , במשטח רצוף , המכסים את כל השטח משני צדיו של המחראב . אמנות העץ כידוע , העץ הוא חומר אורגאני , ומטבעו הוא ניזוק ונפגע בנקל . גרם המזל ומספר עדויות לאמנות זו שרדו , ומהן ניתן ללמוד על רמתה הגבוהה של אמנות עבודות העץ ועל _המיגוון הרחב של הטכניקות שכהן השתמשו בעלי המלאכה לעיטורן של היצירות הללו . אף מעניין לעמוד על השימושים השונים שלהם הועידו את יצירות העץ . על פי סדר החשיבות , ובוודאי על פי הסדר הכרונולוגי , מן הראוי לפתוח סעיף זה בהצגת יצירת אמנות בעץ שהיתה אחת הפסגות באמנות זו ויצירת המופת של האמנות המוסלמית בכללה . לדאבון הלב נהרסה יצירה זו כליל באש שהוצתה במסגד אלאקצא בידי מטורף בשנת . 1968 הדברים אמורים במנבר של נור אלדין . אם מדייקים בתאריך יש לומר שהוא הזמין את עבודת המנבר עוד לפני התקופה האיובית , שכן השתייך לשושלת הזנגים , שקדמו לאיובים . אך המנבר הובא מחלב לירושלים בידי צלאח אלדין , לאחר ששיפץ את מסגד אלאקצא . ממילא משולבת הצבתו של המנבר בראשיתה של התקופה האיובית בירושלים . " רבים ממאפייני האומנות המוסלמית , אפילו זו של התקופה הממלוכית , בתחום עבודות העץ , ואף מעבר לו , מצויים כבר במנבר של נור אלדין . זהו רהיט גדול , שבו מוליך גרם מדרגות לעבר מושב רם . הכניסה למדרגות עשויה ככניסה למבנה לכל דבר — שתי דלתות , משקוף מוכתר בנטיפים ושתי מזוזות ( איור . ( 14 גם הקירוי מעל למושב מתכונן כפריט ארכיטקטוני , עם שתי הקשתות משני צדיו , הסוגרות את המושב , וכל אלה מוכתרים במשקוף שמתחתיו נטיפים . מעל למשקוף העליון שורה של שיניות קטנות וקישוטיות , דוגמת אלה המצויות על גבי מבנים שונים , המזכירות את העיטור שמעל לחלק המרכזי כחזית מסגד אלאקצא עצמו . שיניות אלו , המכתירות את המנכר , מקיפות אותו משלושה צדדים . כל היחידה ה'ארכיטקטונית' הזאת היתה עשויה עץ מעוטר , בשלל דגמים מגולפים , כולל שיבוצי שנהב . הדגמים כוללים , מלכד עיטורים ארכיטקטוניים כגון קשתות , גומחות ונטיפים , דגמים הנדסיים שונים , וכמובן קישוטים אפיגראפיים — במספר גדול של כתובות המופיעות במסגרות של חלקים שונים של המנבר ( איור . ( 15 אחד המכלולים המורכבים והחדשניים השייכים לתקופה זו הוא ללא ספק סורג העץ המקיף את הסלע שבכיפת הסלע . סורג זה יוצא דופן לא רק במידותיו — שכן היקפו עולה על המצוי כרוב היצירות מתחום אמנות העץ — אלא בכך שהוא מתוארך במפורש לתקופה האיובית , 592-95 להג'רה . ככר ואן כרכם עמד על הזיקה שכין סוג זה של פסיפסי שיש לבין הפסיפסים הדומים באיטליה של ימי הביניים ; ראה : ואן ברכם , הר הבית , עמי . 415-413 " י דיון היסטורי מפורט באירוע זה וניתוח המידע העולה מן המנבר ראה י ואן ברכם , הר הבית , עמ' . 402-393 להיבטים הרוחניים של האירוע ראה לעיל , בפרק קדושת ירושלים באסלאם ....

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help