sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:365

הדוגמה הבולטת מתחום זה מתקשרת עם האירוע ההיסטורי החשוב ביותר לאחר גירוש הצלבנים , והוא החזרת מסגד אלאקצא לשימושם של המוסלמים על ידי צלאח אלדין , מעל למחראב מצויה כתובת המציינת את האירוע והתאריך בפסיפס בתוך מלבן ( איור . ( 11 עיטור הקמרון של גומחת המחראב , מיוחס אף הוא — למרות היסוסים מסוימים — לתקופה האיובית \ צירוף התשליב מורכב ומאוכלס בדגם צמחי מסוגנן , בתוך הקמרון . ברצועה המקיפה את הגומחה מדליונים רצופים , מאוכלסים אף הם בדגם צמחי , שונה מן הקודם , אך מסוגנן אף הוא . דגמים אלה נטולים כל דמויות חיות , שבהן הצטיינה התקופה הפאטמית . בידודם של הדגמים באופן זה , בתוך המשטח המעוטר , יש בו כדי להצביע על תקופה שבה הופכים הדגמים הצמחיים לסכימאטיים יותר , ובכך מתחזקת הסברה כי כל עיטורו של הפסיפס אכן שייך לתקופה האיובית ( איור . ( 12 לבסוף , מן הראוי להזכיר סוג שונה של פסיפס המצוי בפרק זמן זה כירושלים . סוג מיוחד זה מודגם בפסיפס השיש הצבעוני המעטר את המשולשים ( spandrels ) משני צדי קשת המחראב של מסגד אלאקצא ( איור . ( 13 שלא כמשטחי השיש של התקופה הממלוכית , המאוחרת יותר , נעשה כאן שימוש בקוביות קטנטנות , דוגמת קוביות הזכוכית הזעירות של פסיפסי הקיר . נוסח דומה במקצת של - " שם , עמ' . 556-553 איור . 11 המחראב במסגד אלאקצא צילום זאב רדובן איור . 10 קישוטי שיש לצד המחראב במסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help