sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

האמנויות משך התקופה האיובית היה קצר ביותר , כאמור בראש הפרק . עם זאת , יש עניין רב במימצאים ששרדו מן התקופה . כצפוי , חלקם ממשיך את מסורת האמנות המוסלמית שלפני הכיבוש הצלבני . אך זו גם תקופה רבת חידושים , המשתקפים ברבים מתחומי האמנויות . חידוש בולט מצוי בראש ובראשונה בחומר הבסיסי לקישוט הארכיטקטוני , הלא הוא השיש . השיש , שתפקידו היה נכבד ביותר כבר בתקופה האמיית , ממשיך לשמש יסוד קישוטי לצורך ציפויי קירות וגילוף ? אולם בתקופה האיובית אנו עדים לשימוש בו בצורה שונה וחדשה . החידוש מתבטא כעיקר בשימוש הנרחב שנעשה בעיטורי שיש מן התקופה הצלבנית , המשובצים בבנייה האיובית . פעמים כרוך השימוש המשני ביצירת יחידות חדשות ומלאכותיות , כעין 'כלאיים , ' של שרידים צלבניים , תוך יצירת מערכות קישוט חדשות לחלוטין . דוגמאות לשימוש כזה אפשר לראות במערכות הגומחות הקטנות בכיפת הסלע או במסגד אלאקצא , והבולטת שבהן היא ה'ךכה' המפורסמת , העשויה כולה מצירופם של חלקי פיסול צלבני . במקרים אחרים משמשים השרידים לצורך מילוי חלל גרידא , כעץ 'טלאים' בעבודות השיפוץ . דוגמה לכך מצויה , למשל , בגומחות שמתחת לכיפה בשער השלשלת ( איור . ( 8 לפעמים ניתן אפילו למצוא פיתוח רעיון קישוטי מקורי ביותר , תוך שילובם של חמרים בלתי צפויים . כך אפשר , למשל , להצביע על דגם הכוכב עשוי צדף ' ) דר' — אם הפנינה , ( המשובץ בתוך דיסקית של שיש . דוגמאות לכך מצויות בכמה מקרים במסגד אלאקצא ( איור . ( 10 הפסיפסים אמנות פסיפסי הקיר היתה מפותחת בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה . 26 אשר לימי הביניים המאוחרים , נראה כי החוקרים לא נתנו את דעתם על מציאותה של אמנות זו או על המשך קיומה בפועל . זה לא כבר נוספו נתונים המאפשרים לשחזר את המשך המסורת האמנותית הזאת בארץ , ובמיוחד בירושלים , בתקופות האיובית והממלוכית . תודות למעקב זה אחר אמנות פסיפסי הקיר בירושלים של ימי הביניים המאוחרים ניתן אף להצביע על עבודות שנעשו בעיר בתחום זה . אמנם אין אלה יצירות מורכבות המכסות משטחים נרחבים , דוגמת כיפת הסלע בתקופה האמיית , אך כאמור המשיכה מסורת זו לשמש באמנות המוסלמית גם כפרקי הזמן המאוחרים הללו . קרוב לוודאי שהיו אף יצירות רבות מאלה הידועות לנו היום , שבהן שולבו פסיפסי קיר כקישוט ארכיטקטוני . זה , מאותו פרק זמן . לחברון ראה : 26 Ayalon , Jerusalem 1986 , pp . 558-559 and Civilization in Honour of Professor David Palestine ' , in : M . Sharon ( ed . ) , Studies in History Ayalon , 'A Neglected Group of Mihnibs in M . Rosen- ראה : רוזן איילון , האמנות , עמי 7 . 330-328 נ ראה : _רוזךאיילון ( לעיל , הערה , ( 25 שם . _schkhte , XLV ( 19 X 2 ) , pp . 325-394 Evolution and Impact ' , Zeitschrift fur Kunstge- Jerusalem in the Twelfth Century : Us Origin . Z . Jacoby , The Workshop of the Temple Are ;! in JJ Jf אפילו בכנסיית המולד בבית לחם ובמחראב של המסגד בחברון אפשר למצוא דוגמאות לעיטור כעין על פי אותם קטעי ביצורים שנתגלו ומספר הכתובות המתייחסות לפעילות בתחום זה , ניתן לומר , אפוא , שהיקף הבנייה הצבאית בירושלים בתקופה האיובית היה רחב למדי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help