sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:357

מופיעים בה כמה חידושים עיטוריים . ראשית , מצויה כה מערכת שלמה של קשתות פנימיות , הממלאות בתבליט את מלוא רוחב הקשת . אין ספק ששימוש כזה כמספר קשתות מקבילות ( קונצנטריות ) משקף את סגנון עיטורי הפתחים המוכר לנו ממבנים צלבניים שונים '" . בין שורת הקשתות העיטוריות הללו בולטת במיוחד קשת 'הזיגזג' המפורסמת , שאינה מופיעה באדריכלות המוסלמית לפני תקופה זו . היא הפכה לאחד הסממנים השכיחים של האדריכלות האיובית , והוסיפה והשתרשה אף מעבר לפרק זמן זה , עד לתקופה העות'מאנית " . הקשתות שבחזית המסגד נתמכות על ידי עמודים נושאי כותרות , שהם יסודות צלבניים מובהקים בשימוש משני ומהווים כאמור את אחד מסימני ההיכר של הבניה בתקופה זו . בנוסף על חדירת הסגנון הצלבני לאדריכלות המוסלמית , משקפת החזית של מסגד אלאקצא גם את הקשר המתהדק של האמנות המוסלמית במצרים עם זו שבירושלים . צורת המסגרת המלבנית המוגבהת מעל לכניסה הראשית , המוכתרת בשיניות קישוטיות לכל אורך החזית , קרובה ביותר לנוסחה המצרית , לבד מצורת הקשתות עצמן , שסגנונן חדש כאמור . רעיון חזית זו מושפע לכאורה מן החזית של מסגר אלאזהר שכקאהיר , שהוא מן המאה הי . ' לפנינו , אפוא , חזרה מודגשת והזדהות עם נוסחה ארכיטקטונית מוסלמית קדומה יותר , בצירוף חידושים שהתפתחו תוך קליטת ההשפעות הצלבניות . מסגד אלעמרי בקרבת כנסיית הקבר , בן התקופה האיובית אף הוא , שהוקם ( כעדותה של הכתובת ( 12 בשנת 589 להג'רה ( 1193 = ) לא הותיר שרידים ארכיטקטוניים של ממש השייכים לתקופה זו . כאמור לעיל , מוסד המדרסה , שהחל מתבסס כתקופה האיובית , הוא הפרק הבולט ביותר גם בתחום האדריכלות הדתית . ידוע על לפחות ארבע מדרסות שהוקמו בירושלים בתקופה זו , אם כי שרד ממבניהן מעט מאוד ; נדון כאן בשתיים מהן . הראשונה במדרסות הללו , מדרסת אלצלאחיה , שוכנה במבנה הקיים של כנסיית סנטה אנה , שהוסב לייעוד החדש ללא שינוי ארכיטקטוני כלשהו . היא נוסדה על ידי צלאח אלדין , וכתובת ההקדשה הקבועה בחזית הכנסייה עד היום מתארכת את ייסוד המדרסה לשנת 588 להג'רה . ( 1192 = ) המדרסה האיובית היחידה שאפשר לראותה היום בשלמותה היא הנחויה ( איור . ( 3 היא ניצבת בקצה _הדרומי מערבי של הרמה ( המשטח המוגבה ) במיתחם הר הבית . תוכניתה היא כשל מבנה אורך , ובו חלוקה פנימית ; בכל אחד מקצותיו של מבנה אורך זה אולם , המוכתר בכיפה " . עיקר דיוננו במבנה יתמקד בשניים מן ההיבטים הנראים מן החוץ ! הכניסה המעוטרת והכיפה המיוחדת ( איור . ( 4 החזית 'הורכבה' ככל הנראה מחדש בעבר הלא רחוק . על כך מעידים צירוף 'כלאיים' של עיטורים ; קשת יוצאת דופן בצורתה ; העמודים הקלועים משני עברי הפתח , השייכים לתקופה הצלבנית ולמערכת שונה . לעומת זאת , הכיפה היא אחת הדוגמאות המובהקות של טיפוס המוכר לנו מכמה מקומות אחרים כירושלים . זו כיפה חצי כדורית , הנישאת על גבי תוף גלילי לא גבוה . שורה של " civile , Paris 1916-17 Royuumeik Jerusalem . Architecture religieuse et c . 1 E . nkm , LesmonumentsdesCrohes dans 1 e ? '" ואן ברכם , העיר , לוח , _xcn מס' . 112 , 110 בו שם , מס' . 96-95 ' ?' ואן ברכם , הר הכית , עמי . 60-59 על מהות המבנה קיימים נתונים שוגים , הטעונים עדיין בדיקה . היום מצויות בו מחיצות מאוחרות , ושחזור שלבי הבנייה טרם נתברר כל צורכו . 4 ואן ברכם , שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help