sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

אין ספק שהמבנה הבולט ביותר , הן בהיקפו והן בביטוי המפורש הניתן כבר בו לשינוי בסגנון — דהיינו , סגנון איובי לעומת הסגנונות שרווחו קודם לכן — הוא החלק המרכזי של חזית מסגד אלאקצא ( איור . ( 1 כתובת ההקדשה הקבועה מעל לקשת המרכזית של החזית ( ראה להלן , על האפיגראפיה והפליאוגראפיה ) מציינת את שנת ביצוע העבודות 614 — להג'רה , היא שנת . 1217 / 8 תרומתה של השושלת האיובית למבנה מסגד אלאקצא — להוציא את הפרטים העיטוריים , שבהם נדון להלן — מסתכמת במערכת הקשתות הקדמיות המהוות את החזית של היום ויוצרות את הפורטיקו ( האכסדרה ) הקדמית של המבנה . אכסדרה זו , ראשית לכל , הוסיפה על אורכו של המבנה וכתוצאה מכך העמיקה אותו ; בו בזמן קבעה חזות חדשה למסגד , המייצגת את הסגנון המובהק של הבנייה המוסלמית בירושלים שלאחר שלטון הצלבנים . כחזית זו מצויים מספר מרכיבים ארכיטקטוניים וקישוטיים רבי עניין , אך ראוי להצביע בראש ובראשונה על האופי _הבתר צלבני המובהק המתגלם בצירופם של נתונים אלה . הדברים אמורים בשני מישורים : הן בשינויים שחלו בסגנון הבנייה כתוצאה מהשפעת סגנון האדריכלות הצלבנית , והן בעצם השימוש המשני הנרחב בחלקי עיטור ובנייה צלבניים המשובצים בבנייה האיובית המוסלמית . תופעה זו חוזרת במספר רב של מבנים , וביטויה ניכר גם ביחידות אדריכליות חדשות לחלוטין ואן ברכם . הר הבית , עמי . 416-415 איור ו . חזית מסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help