sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:354

המבנים כאמור , אין התקופה האיובית מיוצגת בהיקף נרחב באדריכלות שלה , וגם אותם מבנים שהוקמו לא השתמרו כולם . אך ככל שהתמונה הכללית מקוטעת , סיכום הסקירה של פרק זמן זה פורש לעינינו תמונה מעניינת מאוד , שיש בה ייצוג כמעט לכל אחד מתחומי הבנייה — הן האדריכלות הדתית , הן האדריכלות הצבאית , ואפילו האדריכלות הציבורית השימושית : כל אחד מתחומים אלה מיוצג ביותר מעדות אחת . האדריכלות הדתית של התקופה האיובית אינה מלמדת אותנו על היבט אחד בלבד , שכן הותירה לנו עדות מונומנטאלית מרשימה ביותר , היא חזית מסגד אלאקצא , וכן מבנים צנועים ביותר כמבני קבר או מבני זיכרון . לרקע הרעיוני ולהתפתחות הארכיטקטונית של המורסה ראה : Encyclopaediaof Islam , Now Madrasa Edition , Vol . v . Leiden 1985 , s . v . ואן ברכם , העיר , עמ' . 92-91 f ראה : רוזךאיילון , האמנות , עמ' 6 . 336-334 לסקירת המימצא הארכיאולוגי המתייחס לתקופה זו ראה לעיל , בפרק 'הטופוגראפית והמימצא הארכיאו לוגי : התקופה האיובית / מסוימים הוסבו מבנים צלבניים נוצריים לצורכיהם של המוסלמים , אך מובן שאין להתייחס לאלה כאל מבנים המשקפים אדריכלות איובית , שכן התרומה הארכיטקטונית המוסלמית במקרים אלה אינה משמעותית . אחת הדוגמאות הבולטות להסבה כזאת היא הפיכתה של הכנסייה הצלבנית סנטה אנה למדךסה על שמו של צלאח אלדין . אי רציפותו של שלטון האיובים בירושלים בגבולות הזמנים הנידונים והתהפוכות של האירועים המדיניים הן המסבירות במידת מה את היעדרה של פעילות אורבאנית ענפה . ואף על פי כן חשיבותה של התקופה האיובית רבה . לאמיתו של דבר חלה בפרק זה של תולדות האסלאם בירושלים תפנית משמעותית ביותר במספר תחומים שבהם מתמקדת תרבות האסלאם בתקופה זו . מלבד השינויים המדיניים שאירעו בתקופה האיובית , ופריחת ספרות 'שבחי ירושלים , ' הצטיינה התקופה האיובית במיוחד בעידוד הופעתו והפצתו של מוסד מוסלמי חשוב שעתיד היה להתפשט בעולם האסלאם כולו , הלא הוא המדךסה ' . מוסד תיאולוגי זה זכה אמנם למשנה תנופה מאוחר יותר , בתקופה הממלוכית , אך מן הראוי לזכור שכבר האיובים תרמו הרבה לפיתוחו , מה גם שהמדךסה הראשונה בירושלים נוסדה בתקופה זו — הצלאחיה . חידוש נוסף רב משמעות בתרבות האסלאם , שחל בתקופה זו , היתה הנהגתו של כתב חדש . למן ראשית האסלאם ועד המאה הי"ב שלט הכתב הכופי . אמנם גם עליו עברו כמה וכמה שלבי התפתחות , הנוגעים במידה מסוימת לעצם עיצובן של האותיות וכן למספר תוספות שנלוו לאותיות . אך בתקופה האיובית אין עוד התפתחות של הכתב המרובע העתיק , הכתב הכופי , וכתב יד חדש לחלוטין בכל מהותו תופס את מקומו , הוא הכתב הנסח'י ( ראה להלן . ( הנה כי כן , למרות קוצרה של התקופה האיובית , נודע לה מקום מרכזי ורב חשיבות בהקשר להתפתחות התרבות המוסלמית במספר מישורים . הדברים אמורים הרבה מעבר להתפתחויות סגנוניות מודרגות , מאחר שנקרים בדרכה של התרבות המוסלמית חידושים של ממש .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help