sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

פרק שנים עשר ארכיטקטורה ואמנות בירושלים בתקופה האיובית מרים רוזן איילון כיבוש ירושלים בידי הצלבנים בשנת 1099 קטע את רצף השלטון המוסלמי בעיר . אולם בפרק הזמן של שלטון הצלבנים בעיר . שנמשך פחות ממאה שנים , עברה על האמנות המוסלמית בכללותה שורה של שינויים . תקופת חידוש השלטון המוסלמי בעיר , שראשיתה עם גירוש הצלבנים מירושלים על ידי צלאח אלדין בשנת , 1187 מצטיינת כבר כסגנון חדש באמנות . התקופה האיובית כשלעצמה קצרה ביותר בירושלים : . 1250-1187 יתרה מזו , בתוך פרק הזמן הקצר הזה חלה הפסקה ברצף השלטון המוסלמי , שכן בין השנים 1239-1229 שבו הצלבנים , בעקבות מסע הצלב של פרידריך השני , ושלטו בעיר . לאחר הפסקה זו , משחידשו האיובים את שלטונם בירושלים , לא חזרו לפעילות שגרתית , וזמן קצר לאחר מכן התערערה נוכחותם מחדש עם הכיבוש הח'וארזמי . ( 1244-1243 ) אף על פי שהיבטיה האמנותיים של תקופה זו טרם נחקרו דים , הרי שהיא מציגה מספר לא קטן של חידושים בתחומים שונים . כפי שנראה להלן , דווקא בירושלים נשתמר המספר הרב ביותר של עדויות לתולדות האמנות המוסלמית בתקופה קצרה ורבת תהפוכות זו . אמנם , יש להקדים ולומר שבהשוואה להיקף פעילות הבנייה של השושלת האמיית , ששלטה בעיר פרק זמן דומה , הרי פעילותם של האיובים בתחום זה מצומצמת ביותר . עובדה וו בולטת במיוחד על רקע הנוכחות המחודשת של המוסלמים לאחר גירוש הצלבנים , וניתן היה לצפות שחידוש שלטונם יטביע חותם של קבע על העיר . תמוהה ביותר ההשתקפות המצומצמת של התקופה האיובית במונומנטים בירושלים , כאשר מביאים בחשבון שזו תקופת פריחה לסוג מיוחד של ספרות מוסלמית שכל עניינה ' שבחי ירושלים , ' ומטרתה המוצהרת להלהיב את רוח הדבקות בעיר ירושלים . מעורבותם של השליטים אינה נעדרת לחלוטין , וניתן למנות כמה יוזמות מצידם , אך מלבד מפעלם בחומות ובחזית מסגד אלאקצא ( ראה להלן , ( מצטיירות אותן עדויות ששרדו כצנועות . חלקם של המבנים שהוקמו בפרק זמן זה אף לא השתמר בשלמותו . עוד מתברר שגם אותם שרידים חלקיים , או אף המבנים הבודדים שהשתמרו בשלמות , הם ברובם מבנים צנועים . קרוב לוודאי שהקשר של השליטים האיובים לירושלים היה עמוק . מעורבותם בעיר נזכרת במקורות התקופה כמעט תמיד ומהווה עילה למציאותן של אותן עדויות ארכיטקטוניות גם כאשר מספרן אינו רב . ידוע שבמקרים 1 ראה : מי רוזךאי' לון , 'ארכיטקטורה ואומנות בירושלים האיובית , ' ארץ ישראל , יח ( תשמ"ה , _< עמי , 72-65 לוחות יד-טו . : ראה לעיל , בפרק 'קדושת ירושלים באםלאם בתקופת מסעי הצלב . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help