sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:350

הביזאנטית , שעליה כתוב ' ) Construe alta re dno עלה הקם לה' מזבח , ' שמואל ב כד יו . ( _1 הקרבות האכזריים והמלחמות המתוארים במדליונים הקודמים וביניהם מסתיימים בתחתית השנהב בצו הבנייה ובשירה ( שני המדליונים האחרונים בלוח הקדמי . ( במבחר זה של סצינות ובאופן סידורן טמון לא רק המסר של מחזור הסצינות מחיי דויד , אלא גם זה של האמן הצלבני , שעבד בבית המלאכה של כנסיית הקבר בשנות השלושים או הארבעים של המאה הי"ב , כריכות השנהב של ספר התהילים של המלכה מליסנדה הן ביטוי למלוכה מתבססת , המסכמת את ימי המלחמות שלה ושואפת להתפנות ליצירה , לבנייה ולמעשי צדקה וחסד ; בוודאי למלוכה המבקשת לטפח דימוי מאוזן , המורכב מכל ההיבטים האלה . הלוח השני מחזק את הפירוש האמור . מתוארים בו שישה מעשי חסד הנעשים על ידי מלך . מעשי החסד מאזנים את הקרבות ומשלימים את פעילות הבנייה והיצירה שנרמזה בשני המדליונים האחרונים של הלוח הקדמי . גרמלי החסדים הם , על פי מתי כה , הצדיקים אשר יעמדו לימינו של המלך ישו , במעמד יום הדין האחרון . תיאורם כמלכים על גבי כריכת השנהב שלנו היא רמז ברור למלך הצלבני ולצדקתו . הכריכה , כמוה ככתב היד שלשמו נעשתה , היא כריכה מלכותית , הנושאת מסר מלכותי צלבני ברור . דויד המלך במגוון פעילויותיו המתוארות במקרא , ניצחון המידות הטובות על המידות הרעות , המתואר על סמך אחת היצירות הספרותיות הפופולריות ביותר בנצרות החל מן המאה הד' Psychomachia ) של פרוךנטיוסא _יי- ועשיית ששת החסדים של הברית החדשה — כל אלה מעניקים למוסד המלוכה הצלבני את הלגיטימציה לשלטונו ולמעשיו ואת ההבטחה לגאולה ביום הדין האחרון . הסריג , המאוכלס בציפורים , דגים וחיות הוא דגם הרקע של כריכת השנהב של ספר התהילים של המלכה מליסנדה . הדגם הזה כשלעצמו הוא תיאור הגאולה במובן של הבריאה השנייה , הנוצרית ( ראה לעיל , בדיון על המשקוף המזרחי של כנסיית הקבר . ( השימוש בו משלים את המסר הטמון בששת מעשי החסד , המובאים על ידי מתי כחלק מחזון אחרית הימים שלו . גם מבחינה סגנונית מהווה הכריכה יצירה יחידה במינה , המותנית על ידי תנאי המקום והזמן המיוחדים שבהם נוצרה . השפעה ביזאנטית מתבטאת בצורת הבגדים וקפליהם ובעיצובם . סגנון הדמויות , הקטנות ורבות ההבעה , הוא מיוחד . התנועות רבות , ההבעות והתנוחות מותאמות למצב המתואר בכל סצינה וסצינה . גם גודל הדמויות משתנה ומותאם לצורכי הדראמה המתרחשת בכל אחד מן המדליונים או במסגרות . התכונה הבולטת ביותר של כריכת השנהב היא הדחיסות . גודש כזה של נושאים שונים ( אם כי משלימים זה את זה , _< גיוון כזה של מוטיבים ( סצינות ודמויות בודדות , כתובות מזהות , חיות , ציפורים ודגים בעמדות הךאלדיות או במאבק , תשלובות של עלים , גבעולים וצורות גיאומטריות , אבנים צבעוניות , ( צפיפות כזאת המעלימה את הרקע כמעט לחלוטין — אין למצוא לא בשנהבים המערביים ולא בשנהבים הביזאנטיים של התקופה הזאת , וגם לא של התקופות הקודמות לה , באמנות הנוצרית . לעומת זאת , בשנהבים מוסלמיים ניתן למצוא גם את הדחיסות , גם את השילוב של סצינות ממוסגרות על ידי תשלובות , וגם את הגישה העיטורית , את הנטייה לסימטריה , לחזרה על מוטיבים , ten , Berlin 1 X 95 , 1905 : H . Woodruff , The R . Stetliner _. Dic illustrierten Prudenliu . _shandschrif- l ! li S / j _/^ r . VII ( 1929 ) . 17 IT . Illustrated Manuscripts of Prudent ins ' , An

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help