sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:347

אמנות זעירה כריכת השנהב של כתב היד המאויר המכונה 'ספר התהילים של המלכה מליסנדה' ( ראה לעיל , על הציור הזעיר ) היא יצירת מופת של האמנות הזעירה הצלבנית המוכרת לנו היום . תולדות הכריכה זהות לאלה של כתב היד וסביר להניח ששני לוחות השנהב שלה גולפו בירושלים בסמוך לאיורו של כתב היד , דהיינו בין השנים 14 " . 1143-1131 אכן , תוכן הסצינות המתוארות על גבי הכריכה מתאים לסוג הספר ( תהילים ) ועיצובן מעיד על שילוב של יסודות מערביים , ביזאנטיים ומקומיים , בדומה לציורים בכתב היד . שני לוחות הכריכה ( איורים ( 28 , 27 מעוצבים באותו מכנה עיטורי : גבעולים ועלים מסוגננים מסתרגים בסריג צפוף , המורכב מצורות רבות ומגוונות ( בלוח הקדמי שזורים בו גם דגים וציפורים ) על פס מסגרת צר מסביב לכריכה . כל אחד מן המשטחים המלבניים המרכזיים של שני הלוחות נושא כעיטור מרכזי שישה מדליונים גדולים . מסגרותיהם של המדליונים נוצרות על ידי סריג אחד מסוגנן , היוצא מן המסגרת המלבנית הכללית ומתפתל ללא הפסקה לאורך השטח כולו . בתוך המדליונים , וגם בפינות הנוצרות ביניהם לבין עצמם וביניהם לבין המסגרת המלבנית , מתוארות סצינות ודמויות , באופן שכל עיטור הכריכה דומה לשטיח המכסה את הרקע לחלוטין . במשטחי הכריכה משובצות אבנים , המוסיפות להם ברק וצבע . למרות דחיסות היסודות הבונים את עיטור הכריכה , הם מאורגנים כך שהנושאים המתוארים והמסר שלהם ברורים מאוד . הצורה הגיאומטרית המושלמת של המדליונים הגדולים , המסגור שלהם וגודלם לעומת הסריגים שמסביב , יוצרים היירארכיה ברורה בין הסצינות המתוארות בתוכם לבין אלה המתוארות מחוצה להם . אותו עיקרון היירארכי הנחה את האמן בחלוקת הסצינות בין הלוח הקדמי לבין האחורי . . 21 I , 20 K , 195 _'KV , _DU _> 147 148 קוחנל , ציורי העמודים ( הערה , ( 141 עמ' ' ' . 201-192 נרכש על ידי המוזיאון הבריטי בלונדון בשנת . 1845 7 O . M . D ; 1 l ( on , Catalogue of the Ivory : , 7 * . Carvingsof the Christian Era in the British Museum , bG . N ; Mine / alter , Berlin 1965 , no . 90 , pis . 124 . 125 _Slwnbock , DerKirch _/ ichePrachleinbandimfruhen London 1909 , nos . 2 X / 29 . pis . XV / XVI ; I ? הצלבנים , עמ' . 542-538 קטע הקפלים המלביש את 'רגל המשחק' של מלאך הבשורה משער שכם דומה אמנם דמיון חיצוני לקפלי הבגד של מרגךטה מבית לחם , כפי שמציעה האנט . אך בצד הדמיון המוטיבי מסתמן הבדל סגנוני משמעותי : קווי _n 'v' המאפיינים את הקטע הם הרבה פחות נוקשים וגיאומטריים , הרבה יותר רכים וחופשיים מאשר אלה של הקדושה מבית לחם . כתוצאה מכך נראה הבד משער שכם מלא , אבל גמיש יותר מזה שבבית לחם . ייתכן שההבדלים האלה הם הבדלים שבין אמן ביזאנטי ( בשער שכם ) לבין אמן שהעתיק דגמים ביזאנטיים ( בעמוד הזה של בית לחם 14 \( בסיכום , הציור הצלבני נשלט על ידי השפעה ביזאנטית בת הזמן 1 זו באה לידי ביטוי הן בהעתקת דגמים כיזאנטיים , עד כדי השתעבדות ואובדן הזהות _בכתבי היד והאיקונות הצלבניות , והן במעורבות ישירה של אמנים כיזאנטיים מן הכירה עצמה או ממרכזים אחרים ( כגון קפריסין או דרום איטליה ) בציור המונומנטאלי . בשני הסוגים מדובר בהכרה מצד האמנים הצלבניים באופנה ובעליונות של הציור הביזאנטי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help